Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Už druhé moderní auto geniálního konstruktéra Formule 1 se poprvé ukázalo v akci, s motorem 3,9 V12 bez turba zní božsky
7.4.2024 | Petr Miler
Pokud vám pohled na tento stroj v akci nezježí všechny chloupky na těle, jste na špatném webu. Nový model T.33 od Gordona Murrayho je jedním slovem skvost, aktuálně prochází závěrečnou fází vývoje.
Gordon Murray není mimo automobilový svět tak široce známou personou, pokud si ale chcete udělat obrázek o tom, kým byl a ve své podstatě stále je, představte si Adriana Newyeho, který se nezabývá primárně aerodynamikou. Murray se prosadil v tomto sportu v době, kdy pole působnosti konstruktérů bylo daleko širší a svými geniálními nápady ho obrátil naruby. Pokud se budete ptát, kdo začal s doplňováním paliva během závodů (když to ještě šlo), byl to on. Pokud se budete ptát, koho napadlo zvyšovat přítlak auta ventilátorem, byl to on. Pokud se zeptáte, kdy měl hlavní slovo při vývoji legendárního McLarenu MP4/4, byl to on.
Když svět F1 na vlastní žádost koncem 80. let opustil, zužitkoval své zkušenosti při stavbě silničního McLarenu F1, i to bylo jeho dítě. Ani poté se ale autům věnovat nepřestal a zabýval se hlavně konzultační činnosti, na stará kolena si ale založil vlastní automobilku Gordon Murray Automotive alias GMA. Ta se ze všeho nejdříve blýskla modelem T.50, jakýmsi McLarenem F1 2.0, předloni ale vytáhla také dostupnější a méně sofistikovaný model T.33. Ten puristy láká tak moc, že do něj automat nechce ho skoro nikdo. A přiložené video je jistě také neodradí.
Na něm můžeme poprvé vidět v akci vývojovou mulu T.33 s Dariem Franchittim za volantem, který vám auto předvede v různých polohách, nakonec ale nevíce ohromí zvukem 607koňového motoru 3,9 V12 bez turba, který dává plný výkon v až 10 500 otáčkách za minutu. Jak tohle auto zní, je naprosto fascinující, připomíná to časy Formule 1 v době, kdy v ní turbomotory byly zakázané. Motor točí až 11 100 ot./min a pracuje s kompresním poměrem plných 14:1.
Vidět můžeme i zbytek auta, v nehotové podobě ale není moc o čem mluvit. Dodejme, že na videu neuvidíte motor V12 ve vyšších otáčkách, než je 9 000 za minutu, přesto okouzluje. Skoro se nemůžeme dočkat, až jej uslyšíme zaržát naplno, podívejte se na to sami. A jak už jste si jistě domysleli - knoflíkem „volume” prosím otočte řádně doprava.
GMA T.33 možná není designově nejnápaditější vůz, ale ten motor... Níže uslyšíte více. Foto: Gordon Murray Automotive
Zdroj: Gordon Murray Automotive
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
18.4.2024 - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
18.4.2024 (1) - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
19.4.2024 - Nejsilnější Dacia všech dob odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
19.4.2024 - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
19.4.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 05.18. 21:06 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.18. 20:50 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 16:16 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 05.18. 15:12 - mattonecz
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.18. 13:19 - PepaSFI
- Lampárna (stěžovatelna) 05.18. 13:02 - Stepan
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.18. 00:14 - mattonecz
- Škoda Auto obecně 05.17. 19:09 - řidičBOB