Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané nečekaně představili úplně nový osmiválec vlastní konstrukce, takový nenabízí nikdo na světě
30.4.2024 | Petr Miler
Je ironií osudu, že zatímco v Evropě se hovoří o přechodu na elektrický pohon a čínské hrozbě s tím spojené, sami Číňané nemají problém vytáhnout úplně nový spalovací osmiválec. Pikantní je nejen jeho konstrukce, ale také fakt, že je určen pro motocykly.
Evropské automobilky vývoj nových spalovacích motorů vesměs odpískaly - některé otevřeně, jiné potichu. Tak moc počítají s tím, že si za pár let vystačí jen s elektromobily. Výjimky pochopitelně existují, mimo BMW nás ale nenapadá žádná významná značka, která by se otevřeně hlásila k tomu, že s vývojem pokračuje dál a počítá s prodejem špičkových benzinových a dieselových pohonných jednotek i po roce 2030.
Nejsme jediní, koho to udivuje. Profesor techniky Fritz Indra nedávno připomněl, že čínské automobilky takto neuvažují a nadále vyvíjí spalovací motory s vysokou účinností, které jsou inspirované technikou monopostů Formule 1: „Již nyní pracujeme s velmi vysokými kompresními poměry, inovativními procesy zapalování a chudými směsmi. Úroveň účinnosti je téměř 50 procent. To vše přichází i do sériových motorů, které jsou nyní primárně vyvíjeny v Číně. Jako rakouský stařík z vývoje mohu jen kroutit svou šedou hlavou. Je neuvěřitelné, že technicky vysoce vyspělá země jako Německo říká: Nic z toho už nepotřebujeme.”
Němci si skutečně z většiny myslí, že už spalovací motory potřebovat nebudou, zatímco Číňané skutečně kráčí opačným směrem. Nejnovější důkaz se ukázal na stále probíhajícím autosalonu v Pekingu, kde automobilka Great Wall Motor alias GWM (výrobce aut i v Evropě působících značek jako Haval, Ora, Tank nebo Wey) překvapila představením zcela nového osmiválcového motoru. Od Číňanů jsme už na nové motory už zvyklí, ale osmiválec? To je na Říši středu vskutku neobvyklé.
Motor si říká Souo H8, neboť to není klasičtější vidlicový V8, ale plochá osmička, tedy boxer. Marně přemýšlíme nad tím, kdo by dnes něco takového nabízel v benzinové formě pro silniční využití, to je skutečně neobvyklá koncepce. Detailní specifikace zatím nejsou známky, motor má ale mít zdvihový jen okolo 2,0 litru. Dvoulitrový osmiválec z Číny? To už zní jako sci-fi, pokud ne jako apríl.
Relativně nízký zdvihový objem a vlastně i celá koncepce motoru jsou dány tím, že agregát byl navržen pro použití v motocyklu, což celou premiéru posouvá do ještě fantasknějších mezí, neboť GWM dnes motorky neprodává. Právě to chce ale změnit a vstoupit na trh motocyklů s velmi specifickými stroji, které by konkurovaly velkým cestovním motorkám jako Honda Goldwing nebo BMW K1600. Nadšenci by ale jistě našli i klasické automobily, do kterých by se dal malý boxer namontovat. Co třeba původní VW Brouk? Pro ten by byl i motocyklový 2,0 H8 vzpruhou.
Automobilka říká, že motor bude nejen silný, ale pochlubí se i velmi specifickým zvukovým projevem, který motorkáře vezme u srdce. Na motorky experti nejsme, a tak se bez znalosti dalších detailů nebudeme v čínské novince „vrtat”. Ovšem už fakt, že Číňané v roce 2024 zkouší zaujmout - a úspěšně - specifickým novým spalovacím motorem, zatímco Evropané se o nic takového už vesměs ani nepokouší, stojí za pozornost.
Věřte nebo ne, ale čínská automobilka právě představila nový osmiválcový benzinový motor, boxer o objemu okolo 2 litrů. Fascinující. Foto: Great Wall Motor
Zdroj: Great Wall Motor
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nejnovější články
- Světu už 5 let chybí největší automobilový manažer všech dob, druhý takový se těžko někdy narodí
včera - Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
včera - Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
včera - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
včera - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva