Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Laciné Tesly rozprodávané Hertzem od 380 tisíc nemusí být terno. Záruka na baterie končí, hodnota bude dál klesat
14.1.2024 | Petr Miler
Jsou to nepochybně zajímavé nabídky, nebylo by ale na místě si malovat, že firma jedná iracionálně a chce se připravit o další peníze. V prvé řadě řeší svůj vlastní drahý problém a fakt, že auta nabízí tak levně, má své důvody.
Jednou z největších automobilových novinek tohoto týdne je razantní změna přístupu jedné z největších autopůjčoven světa k elektrickým autům. Americký Hertz si ještě předloni kladl za cíl elektrifikovat dvě třetiny ze své asi půlmilionové flotily aut, až zjistil, že je to přesně tak absurdní, jak to od první chvíle vypadalo. Elektromobily mohou mít své kloudné využití, rozhodně to ale při jejich současných technických a nakonec i ekonomických limitech není v situaci, kdy potřebujete v neznámém prostředí maximálně flexibilně využitelné auto. Přesně o tom je půjčování aut především, a tak větší než velmi okrajová elektrifikace flotily Hertzu nemohla slavit úspěch.
A tak jej ani neslavila. Ze zamýšlených 340 tisíc elektromobilů nestihl Hertz nakoupit ani první stovku tisíc, když se ukázalo, že má garáže plné nepronajatých aut s elektrickým pohonem a lidé si je nechtějí půjčovat ani za poloviční ceny. Jejich vnucování se ukázalo být leda kontraproduktivním, a tak přišla redukce elektrických plánů a opětovně dominantní nákup spalovacích aut. Nakonec firma podle svých zpráv pro investory elektrifikovala asi 11 % své flotily, tedy něco okolo 55 tisíc aut, než zjistila, že jí to značně ekonomicky poškozuje. A letos zavelela k obratu.
Zahájila tedy rozprodej těchto aut, zejména pak Tesel, který je skutečně rozprodejem, jak potvrdil sám Hertz. Smyslem je v tuto chvíli zbavit se 20 tisíc vozů, tedy více jak třetiny elektrické flotily, která bude nahrazena znovu spalovacími auty. Co je pozoruhodné, společnost prodává své vozy velmi levně, není problém si vybrat ze záplavy Modelů 3 z roku 2021 za ceny okolo 20 tisíc USD, tedy asi 450 tisíc Kč. A když si počkáte na ten správný moment, v nabídce společnosti zahlédnete i vozy za ceny lehce přes 17 tisíc USD, tedy okolo 380 tisíc Kč. To je méně než polovina ceny, za kterou lze Model 3 z roku 2021 běžně koupit u nás.
Je to ale dobrý „deal”, jak by řekli Američané? Nominálně nepochybně, reálně ne nutně, jak upozorňují i kolegové z Business Insideru. Problém je jednak pochopitelně v tom, že jde o auta z půjčovny, ke kterým se lidé obvykle chovají podle toho - záleží jim na jejich kondici a fungování po den, dva, možná týden, tím jejich zájem končí. To je ale obvyklé, pak jsou tu specifické problémy spojené s elektrickým pohonem.
Hlavní potíží jsou pochopitelně baterie. I když lidé obvykle vedou v patrnosti, že se k nim váže 8letá záruka, ta je omezena také nájezdem. V případě laciných základních Modelů 3, které Hertz nakoupil především, je limitem jen 100 tisíc najetých mil, který některé prodávané vozy dokonce už překročily. A jiné mají najeto okolo 90 tisíc mil, takže se zárukou jsou tak jako tak na štíru. Vzhledem k tomu, že cena náhradní baterie překračuje cenu mnoha celých těchto aut, může se jejich hodnota stát rychle téměř nulovou.
I kdyby ale baterie vydržely, což je docela dobře možné s ohledem na to, že jim více škodí čas než ježdění, musí se kupci smířit s další razantním poklesem ceny. Business Insider připomíná, že elektromobily klesají na hodnotě asi o polovinu rychleji než spalovací auta, což je nakonec důvod, proč je Hertz prodává tak levně - není hloupý, ví, že zvlášť v tomto počtu (20 tisíc aut téměř naráz!) by pro ně stěží hledal kupce, kdyby za ně chtěl příliš. I když tedy tříletý Model 3 za ceny kolem 400 tisíc korun je levný, jeho konečná hodnota se během dalších několika let ještě výrazně přiblíží nule. A to ještě jen v situaci, kdy nedojde k dalším cenovým otřesům na trhu nových aut - v tomto je zejména Tesla značně nevyzpytatelná.
Sami bychom si auto z půjčovny nekoupili nikdy. A to elektrické obzvlášť, je to prostě příliš velké riziko. Někomu pochopitelně může stát za to jej při daných cenách podstoupit, pak je ale dobré mít na stole všechny informace, proto také naše dnešní doplnění.
Hertz se Modelů 3 levně nezbavuje jen tak, není to charita. Tíží jej ekonomický problém, který se snaží vyřešit. Koupí některého z aut může - ač nemusí - skončit na vašich bedrech. Foto: Hertz
Zdroje: Business Insider, Hertz
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nejnovější články
- Rusové řekli víc k novému vrcholnému Moskviči. Auto větší než Kodiaq může být při ceně základu od 314 tisíc konečně hit
před 2 hodinami - Světu už 5 let chybí největší automobilový manažer všech dob, druhý takový se těžko někdy narodí
včera - Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
včera - Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
včera - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 05.18. 21:06 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.18. 20:50 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 16:16 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 05.18. 15:12 - mattonecz
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.18. 13:19 - PepaSFI
- Lampárna (stěžovatelna) 05.18. 13:02 - Stepan
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.18. 00:14 - mattonecz
- Škoda Auto obecně 05.17. 19:09 - řidičBOB