Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
BMW Active Sound Design: zvuk nové M5 je „nastavený” reproduktory
25.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Jízdní výkony nové M5 budou jistě fenomenální, ale některé technologie v ní aplikované vám pozvednou obočí a puristům tlak. Jako třeba systém Active Sound Design starající se o umělý zvuk v kabině.
Namísto másla jíme rostlinné tuky, maso nahrazujeme separáty míchané s kůží, do grilovaných hamburgerů přidáváme grilovací aroma a nedávno se mi do rukou dostaly lahodné telecí párky, ve kterých byla celá dvě procenta telecího. Naše doba bohužel vypadá jako jeden kůň na jednoho slavíka v oné slavičí paštice.
Proč ta gurmánská vložka? Odpověď je nasnadě, tento přístup je velmi blízký také výrobcům automobilů. Nevěříte? A co interiéry vylepšené hodnotnými karbonovými nálepkami, plastovým hliníkem, téměř přírodní kůží či dřevem s rastrem. Imitace difuzorů, falešné koncovky výfuků, neprodyšné mřížky odvětrávání a nasávání. Jsme krmeni iluzemi tam i tady.
Někam do tohoto prostředí náležitě zapadají také generátory umělého zvuku motoru pro elektromobily, i když tady bych to ještě pochopil jako bezpečnostní pojistku upozorňující chodce a cyklisty na blížící se auto či jako prostou snahu odstranit strach kupujících z přesednutí do auta nevydávajícího téměř žádný zvuk. Ale co když někdo použije reproduktory audio-systému v „běžném“ autě na přenos zvuku motoru do interiéru, místo aby decibely proudily do kabiny přirozenou cestou? Někdo jako BMW? V něčem jako M5?
Je to k nevíře, ale přesně to se stalo. Zvuk přeplňovaného vidlicového osmiválce není nebo nesmí být natolik výrazný, aby to iritovalo okolí, ale pokud jej chce pořádně slyšet posádka, může si posloužit tlačítkem. Nežertuji. Podle BMW budou mít cestující v nové M5 „ještě přímější připomínku výkonů v celé své kráse pomocí technologie přinášející výrazný zvuk vysokovýkonné V8 do kabiny“.
Prostě jde o to, že elektronika s názvem Active Sound Design bude přes audio reprodukovat zvuk osmiválce. Digitální signál je přitom zpracovávaný řídicí jednotkou motoru, která bere do úvahy otáčky, zatížení, rychlost vozu, moment zapalování v každém válci a frekvenční rozsah výfuku. Zní to hi-tech a sofistikovaně, ale nebylo by prostě snazší pustit jej do interiéru normálně?
Samozřejmě že bylo, ale proč bychom si drbali levé ucho levou rukou, když můžeme pravou. Drbátkem. Na baterky. A protože německá důslednost je proslulá, zvuk je rovnoměrně reprodukován zvlášť pro každé z pěti sedadel a přepnutím z režimu Sport do Sport + se přiostří nejen odezva motoru na plyn nebo řazení (v případě automatu), ale též „akustický zážitek uvnitř vozu“. Co to bude příště? Generátor ekologicky nezávadného kouře od gum?
Mít dobrý přirozený zvuk motoru dnes už podle BMW nestačí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové zveřejnili video odhalující pozadí vývoje a výroby nové verze Putinovy limuzíny, poprvé ji dostal zahraniční diplomat
dnes - 1000koňová auta Lamborghini i Tesly se porouchala při srovnání dynamiky na letišti, ukazují věčnou slabinu takových vozů
včera - Donedávna nejdražší nové auto světa nafotili u Lidlu, takhle se asi šetří na drahé supersporty
25.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- König už má svého týmového kolegu 13:02
- BMW R20: Big Boxer Roadster 10:04
- První den tréninku TT 2024 včera 23:10
- Filip Salač nakonec klasifikován na 12. místě. včera 17:31
- Lídrem MotoE je po Barceloně Kevin Zannoni včera 10:46
Nejnovější články
- Novinář po roce předčasně ukončil leasing rodinného elektromobilu, raději se vrátil k ojetému spalovacímu kombi
před 6 hodinami - Expert ukázal, proč byste při výměně oleje v motoru měli nejprve zalít jeho filtr, prodloužíte tím život vozu
před 7 hodinami - Jaguar skutečně bez náhrady ukončil výrobu spalovacích aut, vypadá to jako sebevražda v přímém přenosu
před 9 hodinami - První majitel najel se Škodou Superb TDI 765 tisíc km a až teď ji prodává. Je na kaši, ale pořád jezdí s původním motorem
před 10 hodinami - Lancia se vrací s legendárním označením HF i ikonickým válečným zbarvením. Má ho benzinové auto s 212 koňmi a manuálem
dnes
Živá témata na fóru
- Onboard videa 05.28. 22:17 - Truck Daškam
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.28. 21:16 - Vrooom
- Rychlodotazy 05.28. 21:13 - Vrooom
- Policejní kontroly a měření 05.28. 18:09 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 05.27. 13:17 - abgx1
- Cyklistické vlákno 05.27. 10:30 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.27. 09:13 - M.Z.
- POMOC VW GOLF 4 2.0 SELHÁNÍ 05.26. 19:06 - Wernys