Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
19.4.2024 | Petr Prokopec
V roce 2024 je to zpráva jako z jiného světa, Japonci ale zkrátka dokazují, že jsou dál připraveni jít proti proudu. V době, kdy ostatní myslí pomalu už jen na elektřinu, přichází s konkurentem Kodiaqu s 3,3litrovým turbodieselem naladěným na 254 koní.
Představit v dnešní době a zvláště v Evropě nový dieselový motor zavání pomalu až rouháním. Je to poměrně paradoxní, neboť starý kontinent ještě před pár lety tyto jednotky vynášel až do nebes. Poté se však provalilo, že o jejich čistotě se spíše jen mluví, než aby jí výrobci skutečně dosahovali. Politici tak rázem převlékli kabát a dali popud k averzi. Přitom moderní dieselové motory nelze ani v nejmenším považovat za roury od kamen, blíž mají k čističkám vzduchu.
Mazda je automobilkou, která se nebojí dělat věci jinak a i politikům se postavit. V jejím portfoliu tak nadále najdete atmosférické benzinové motory, stejně jako je stále věrna Wankelu. Kromě toho Japonci v roce 2022 přišlu s SUV CX-60, které osadili novou 3,3litrovou dieselovou jednotkou. I dle některých prodejců značky taková verze neměla mít vedle plug-in hybridu šanci, jenže realita je někde zcela jinde - již loni se diesel podílel na takřka polovině prodejů a byl nejžádanějším motorem, letos ho volí skoro 63 procent kupců. Fascinující.
Jednotka zvaná SkyActiv-D T3-VPTS tedy není mrtvá ani v nejmenším, místo toho se jasně ukazuje, po čem zákazníci doopravdy touží. A protože Mazda by pochopitelně byla jen sama proti sobě, pokud by jim diesel nenabídla v míře vrchovaté, můžeme si představit nové SUV CX-80, které je v podstatě prodlouženou verzí dříve odhalené „céiksšedesátky“. Uvnitř počítá se šesti či sedmi sedadly, smýšlet o ni tedy můžeme jako o konkurenci pro Škodu Kodiaq, oproti níž je o něco větším autem.
Zatímco však u českého SUV jsou maximem dvoulitrové čtyřválce, CX-80 stejně jako menší příbuzný počítá s oním 3,3litrovým šestiválcovým turbodieselem. Spalovací motor je doplněn 48voltovým mild-hybridním ústrojím a celá soustava nabízí až 254 koní. S nimi je možné zrychlit na stovku za 8,4 sekundy, zatímco maximum činí 219 km/h. Klíčová je ale pochopitelně spotřeba, která dle norem činí 5,7 až 5,8 l/100 km. Těmto hodnotám se přitom v reálném světě půjde přiblížit.
Nač samozřejmě lze dopředu zapomenout, to je udávaná dvoulitrová spotřeba u 2,5litrového čtyřválcového plug-in hybridu. Za tímto parametrem totiž stojí benevolence systému WLTP, zejména pak skutečnost, že je možné započítat elektrický dojezd 60 km jako vzdálenost ujetou na vzduch. Reálně nicméně bude tato verze žíznivější než diesel, za pár měsíců tedy rozhodně nebudeme překvapeni pohledem na registrace, kde plug-in hybrid bude hrát druhé housle.
Provedení E-SkyActiv PHEV celkově nabízí 327 koní, se kterými je možné zrychlit z klidu na stovku za 6,8 sekundy. Ovšem jen za předpokladu, že máte energii v bateriích o kapacitě 17,8 kWh, jenž napájejí 175koňový elektromotor. Nejvyšší rychlost pak končí na 195 km/h, i v tomto ohledu tedy plug-in hybrid zaostává za dieselem. Při pohledu na ceník menší CX-60 se ovšem dá předpokládat, že za benzin-elektrické ústrojí zaplatíte o trochu méně.
Abychom nicméně nezůstávali jen pod kapotou, můžeme zmínit, že CX-80 narostlo na 4 995 milimetrů do délky. Šířka pak činí 1 890 mm, výška 1 710 mm a rozvor 3 120 mm. Standardem jsou vždy tři řady sedadel, u té prostřední je ale možné volit mezi třímístnou lavicí dělenou v poměru 40:20:40 nebo dvěma tzv. Kapitánskými křesly. Při jejich zaškrtnutí si pak ještě můžete vybrat, zda chcete středovou konzoli či průchozí uličku.
Co se zavazadelníku týče, ten při plném obsazení sedadel pobere 258 litrů. Po sklopení třetí řady se však kapacita navyšuje na 687 litrů, jako čistě dvoumístná pak Mazda CX-80 pobere až 1 971 litrů. Standardem je pak vždy osmistupňový automat a pohon všech kol, Japonci však systém nastavili tak, aby preferoval zadní nápravu. Lepším jízdním vlastnostem pak napomáhá systém Kinematic Posture Control přibrzďující zadní vnitřní kolo.
Kdy přesně se novinka objeví v prodeji, Mazda zatím neupřesnila. Půjde však o letošní rok, přičemž ceny budou startovat někde okolo 1,5 milionu korun. To vůbec nezní špatně, jakkoli zmíněný Kodiaq lze pořídit od 1 040 000 Kč. Nicméně v té chvíli dostáváte jen pohon předních kol, 2,0 TDI se 150 koňmi a pět sedadel v interiéru. Jakmile chcete pohon 4x4 a víc výbavy, začínáte na 1 415 000 Kč.
Až sedmimístná Mazda CX-80 bude k mání i s plug-in hybridním benzinovým čtyřválcem, především ale bude dalším autem, které půjde koupit s šestiválcovým turbodieselem. Že minimálně u nás bude prodejní prim hrát právě naftová jednotka, asi není třeba dodávat. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
Nejnovější články
- Bizarní nová Lancia Ypsilon se začala prodávat. Oproti předchůdci má kontroverzní nejen vzhled, ale i ceny
před 5 hodinami - Dekádu staré elektromobily zažívají předčasnou smrt v chudobě, majitelka se zbavila Tesly původně za miliony jen za 58 tisíc
před 7 hodinami - Číňané pro své komunistické pohlaváry zkopírovali Bentley a Rolls-Royce do jednoho auta, chtějí ho prodávat i ve světě
před 8 hodinami - VW si dal stranou 23 miliard, aby mohl přistoupit k bleskovému propouštění, o práci má přijít okolo 20 tisíc lidí
před 10 hodinami - Aston Martin dál odmítá elektromobily i hybridy, místo toho odhalil nové dvanáctiválcové biturbo s 835 koňmi
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva