Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Design nových BMW musel zachránit Bělorus, až poslední novinka z jeho pera vypadá konečně dobře
23.3.2024 | Petr Prokopec
Design většiny mnichovských novinek byl poslední dobou rozporuplný - buď byly až příliš odvážné, nebo trpěly zjevnou nenápaditostí. Neue Klasse X konečně vypadá svěže a přitom tolik nedráždí, o její vzhled se postaral dosud nepříliš známý Bělorus v řadách designérů BMW.
V posledních letech BMW vsadilo u svých nových modelů buď na značně, snad až účelově kontroverzní design (typicky model XM), nebo se sotva dokázalo posunout vpřed (typicky nová řada 5). Pro automobilku to povětšinou neznamenalo problémy s odbytem, jen XM v kombinaci se svou cenou střílí až moc vysoko, přesto automobilka nemohla být spokojena s tím, jakých hodnocení se jejím vozům zejména od jejích tradičních příznivců dostává.
Několikrát předčasně odhalená Neue Klasse X, která je - věrna odporu BMW k nucené elektrifikaci - základem podoby budoucích spalovacích i elektrických SUV značky, možná i proto zamířila jiným směrem. A co do činění s tím bude mít osoba autora, Alexeje Kežy. Vyslovení tohoto jména se vám asi mnoho žároviček nerozsvítí, není to žádný Marcello Gandini, ale stále relativně mladý běloruský designér, který v řadách BMW postupně nabývá na významu.
Vzhledem k aktuálnímu odporu proti všemu ruskému a běloruskému je to možná i překvapivé, Keža ale u BMW není nováčkem a podílel se už na jiných konzervativněji laděných vozech značky, jako je současná řada 3 G20. S konceptem Vision Neue Klasse X míří podobným směrem a máme pocit, že to je po dlouhé době nový bavorák, který vypadá konečně dobře - moderně i atraktivně. A nejde o žádný divoký koncept, produkční verzi SUV o velikosti přibližně současné řady 3 máme očekávat ve výrobě během roku a něco s velmi podobným vzhledem.
A je to slušný posun vpřed, neboť loňský koncept Vision Neue Klasse, pro změnu předobraz nové řady 3, svým vzhledem Evropany zase tolik neohromoval. Varianta X je na tom o poznání lépe a nebojíme se říci, že jde o možná nejlépe vypadající BMW za poslední dekádu. Stojí za tím hlavně normální velikost čelních ledvinek Ty jsou stylizovány vertikálně a působí třídimenzionálním dojmem. Zasazeny jsou pak do jednolitého panelu, který skrývá také výškově orientovaná světla.
BMW uvádí, že modulární platforma, na níž auto stojí, dala designérům nebývalou svobodu, aby se mohli navrátit ke klasickým proporcím. I proto mají oba nové koncepty nízkou linii boků, bohaté prosklení (vzadu zakončené klasickou Hofmeisterovou křivkou) a žraločí čumák. Zadní části pak dominuje střešní křídlo, na které tvarově navazují dělené zadní lampy. Nárazník pod nimi pak stejně jako ten přední nepůsobí pouťovým dojmem, což byl jeden z obvyklých posledních přehmatů značky.
Dle automobilky se aerodynamika nového SUV vůči těm dosavadním zlepšila o 20 procent, přičemž nový design pneumatik a nové řešení brzd přispívají k jejich 25procentnímu nárůstu efektivity. V případě elektrických verzí má obojí přispět k 30procentnímu navýšení dojezdu, konkrétní specifikace baterií ale zůstávají zatím tajemstvím. BMW nicméně potvrdilo, že bateriové články budou mít vyšší energetickou hustotu než stávající a pracovat se bude s 800voltovou architekturou.
Vnitřek je pak definitivně potvrzením, že ovládání iDrive je minulostí. Cestující tedy budou muset spoléhat na dotykový displej či hlasové ovládání. Čalounění je pak vyrobeno z udržitelných materiálů na rostlinné bázi, jenž doplňují recyklované plasty vylovené z moře. Jak tomu ovšem bude v sérii, zjistíme až příští rok, kdy se Neue Klasse X začne vyrábět v maďarském Debrecínu, a to nejspíše pod nejprve označením iX3 druhé generace a posléze i jako klasická X3.
Vision Neue Klasse X je jedním z nejhezčích bavoráků posledních let, podobná produkční verze má začít už příští až přespříští rok sjíždět linek továrny firmy v maďarském Debrecínu. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
- Policisté se pochlubili novým služebním Rolls-Roycem, od lidí teď schytávají ránu za ranou
12.5.2024 - Dodnes úplně nový, ovšem totálně oholený Ford Focus legendární první generace se prodal za směšné peníze
11.5.2024 - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
10.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Dvě druhá místa v Hengelu pro Petra Najmana včera 20:56
- Vítězný double pro Nicholase Spinelliho včera 12:00
- Dvě španělská vítězství v RBRC včera 11:00
- Červený vyhrál dvakrát v Hengelu včera 08:00
- Filip Salač 12. místo se zraněným zápěstím 12.5.2024
Nejnovější články
- Stále současné BMW 3 není problém koupit jako ojeté. Ceny klesly až na úroveň Škody Fabia, problémů není moc
před 11 hodinami - Čínská Škoda Fabia zabodovala v dalším testu, Němci říkají, že je lepší než VW Polo
včera - Šéf Bugatti prozradil detaily o novém motoru V16. Téměř metrové monstrum si vystačí bez jediného turba
včera - Hertz zkouší, co se dá. Elektromobily, které ho táhnou ke dnu, půjčuje v přestrojení za spalovací legendu
včera - Továrnu Tesly v Berlíně vzaly útokem tisíce ekologických aktivistů, absurdní scéna připomíná středověké bitvy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva