Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hyundai ukázalo nové řešení, které v létě sníží teplotu uvnitř auta o desítky stupňů, i když vůbec není vidět
23.4.2024 | Petr Prokopec
Korejci zjevně našli lék na letní vedra a část nepříjemností, které umí způsobit motoristům. Jejich řešení nyní prochází posledními testy, pročež by v kabinách aut mohlo být snesitelněji už brzy.
S počasím je to posledních pár týdnů jako na houpačce - jeden den člověk vytahuje plavky, druhý den skončí znovu v zimní bundě. Dle předpovědí v příštích pár dnech nelze čekat žádné výraznější změny, jakkoli studená vlna by měla odeznít a nadvládu konečně převezme jaro a následně snad i léto. Meteorologové naznačují, že letos si jej užijeme do sytosti, neboť nás prý čekají vlny veder, které se budou střídat s pomalu až tropickými lijáky. Někomu to bude příjemné, řidiči mezi ně ale obvykle patřit nebudou - na ty bude po příchodu k autům často čekat rozpálená kabina.
Na řešení tohoto úskalí již nějakou dobu pracuje Hyundai. Korejská automobilka totiž vyvíjí ochranný povlak zvaný Nano Cooling Film, který by byl ve velmi tenké vrstvě nanesen na veškerá okna vozu. Na autě vůbec není vidět, přesto má mít ve srovnání tradičním zatmavením skel citelně větší účinek, neboť teplotu v kabině dokáže snížit až o 22 stupňů Celsia. Tedy alespoň na základě dosavadních testů, které proběhly v laboratořích. Aktuálně se Korejci vypravili do Pákistánu, kde fungování celého řešení ověřují v reálných podmínkách.
Proč zrovna tato země? Nepřekvapivě hlavně proto, že denní teploty během letních měsíců tam dosahují až 50 stupňů Celsia. A tradiční zatmavení oken je tam kvůli bezpečnosti zakázáno. Pákistánce tedy před vedrem v interiérech nechrání pomalu nic, a automobilka tak již některé vozy nově vyvinutým povlakem potáhla. Podle jejích informací může jít o poslední kolo testů, než bude odstartována sériová výroba. Žádný konkrétní termín ale zatím nebyl stanoven.
Film je přitom tvořen hned několika vrstvami, kdy ta venkovní operuje na bázi infračervených vlnových délek vytlačit teplo z interiéru mimo vůz. Dvě vnitřní vrstvy pak pro změnu na základě takřka infračervených vln odráží venkovní teplo tak, aby se nedostalo dovnitř. Během testů byla takto snížena teplota vzduchu v oblasti hlavy řidiče o 10,98 stupně Celsia ve srovnání s konvenčním zatmavením oken, respektive o 12,33 stupně Celsia oproti vozům, jejichž okna nejsou nijak chráněna.
Korejci dodávají, že jejich nanofilm bude možné kombinovat s běžným zatmavením skel, což efekt jen umocní a teploty uvnitř klesnou ještě víc. To zní pozitivně. Jen tedy doufejme, že takto opatřená okna půjde i nadále rozbít, jinak by mohla novinka jeden problém vyřešit a jiný způsobit. Na upřesnění fungování Nano Cooling Filmu v tomto ohledu zatím čekáme.
Ochranný film Korejců je po prvních testech spojen s velmi pozitivními výsledky. Nyní prochází zkouškami v Pakistánu, poté by mohl dostat zelenou pro globální nasazení do prodeje. Foto: Hyundai
Zdroj: Hyundai
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejnovější články
- Jen dekádu staré elektromobily předčasně umírají „v chudobě”, majitelce Tesly původně za miliony zbylo jen 58 tisíc
před 9 hodinami - Němci vyzkoušeli Škodu Octavia IV jako ojetinu, smysl dává hlavně s démonizovaným motorem
před 10 hodinami - Dodge se znovu pokouší ukončit výrobu auta kvůli jeho obřímu motoru V8, i když si ho loňský rok koupil rekordní počet lidí
včera - Škoda chystá závodní elektrický Enyaq, to už je opravdu tragédie v přímém přenosu
včera - Fisker padá stále níž, poškozená auta má opravovat díly z vraků a vyřazených vývojových vozů
včera
Živá témata na fóru
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Politický koutek 05.04. 00:26 - mattonecz
- Rychlodotazy 05.03. 22:01 - HondaMan
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 05.03. 06:53 - honziss
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.02. 22:38 - Eda