Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rivian dál ztrácí půdu pod nohama. Rozjel nové propouštění, jeho akcie se propadly už o 93 procent
20.4.2024 | Petr Prokopec
V poslední době už několikáté kolo výpovědí není masivní, ale také není zdaleka první. Ruku v ruce s tím klesá i hodnota firmy, jejíž akcie jsou dole už o 93,3 procenta ve srovnání s momentem, kdy vstoupila na burzu.
Automobilce Rivian nelze upřít, že automobilový obohatila o zajímavé inovace. S tou pro mě nejpůsobivější přišla už u své prvotiny, pick-upu R1T, který má před zadními koly schránku procházející napříč vozidlem. Jde o jakýsi dodatečný zavazadlový prostor, který ovšem můžete využít třeba jako základ pro své výlety mimo civilizaci. Stačí totiž výklopné plochy osadit mobilní kuchyňkou, dovnitř instalovat skříňky na nádobí, a když k tomu ještě přihodíte matraci do korby, rázem máte jednoduchý dům na kolech.
Rivian nicméně stejně jako řada nových i zavedených automobilek vsadil na to, že elektrický pohon aut je budoucností a spalovací vozy v řádu několika málo let zašlape do země za neutuchajícího jásotu zákazníků. K něčemu takovému má realita velmi daleko, většina lidí elektromobilitu odmítá pro její cenu, nepoužitelnost a nakonec i diskutabilní ekologický přínos.
Pohled na finanční trhy tak rázem připomíná jízdu na horské dráze, jenž ovšem posledních pár měsíců míří jediným směrem, a to dolů. Tempo Rivianu je pak rychlejší než třeba u takové Tesly a jen dokládá, že bublina nafouknutá investory splaskla. Když totiž tato automobilka vstoupila v listopadu 2021 na burzu, prodávala se jedna akcie za 172 dolarů (cca 4 080 Kč). Dnes má ovšem hodnotu necelých 9 USD (215 Kč). Rivian tedy v řádu dvou a půl let přišel o víc jak 93,3 procenta své hodnoty.
Něco takového již nelze přejít mávnutím ruky a prohlášením, že nějak bylo a nějak bude. Automobilka tak oznámila, že stav zaměstnanců sníží o jedno procento. To na první pohled nezní hrůzostrašně, stejně jako na ten druhý, kdy si uvědomíme, že jde o zhruba 150 lidí. Je tu ovšem ještě pohled třetí a až ten naplno vyjevuje reálný stav věcí. Nejde totiž o první propouštění v poslední době - naposledy přitom Rivian rozdal výpovědi 10 procentům lidí v únoru.
Ještě předním dostalo v prosinci 2023 padáka 20 zaměstnanců bateriové divize, propouštělo se ale již i v roce 2022. Šéf značky R.J. Scaringe přitom nově dodal, že „Rivian není imunní vůči existujícím ekonomickým a politickým nejistotám“. Tím poukázal nejen na stále menší zájem zákazníků, ale hlavně také na zákonodárce, kteří dříve nastavené limity začínají postupně uvolňovat. I jim totiž došlo, že onen urychlený přechod k elektromobilům je zkrátka nereálný, jen to zatím nechtějí otevřeně říkat.
Otázkou je, zda Rivian měnící se nálady na trhu přežije. Automobilka sice ve srovnání s minulostí snížila své ztráty, ovšem v loňském posledním kvartálu stále prodělávala na každém prodaném voze 43 372 dolarů (1 029 000 Kč). V reakci na to Tim Fallon, výkonný viceprezident pro výrobu v továrně v Normalu uvedl, že navýšena by měla být efektivita montážních linek, stejně jako půjdou dále dolů výrobní náklady. Propouštění je jednou z cest k tomu vedoucích.
Rivian zavelel k vyšší efektivitě, což se projevuje hlavně stále častějším propouštěním. Značka se navíc drasticky propadla na burze, její budoucnost je tak nejistá. Foto: Rivian
Zdroj: Business Insider
Bleskovky
- Italská policie zabavila víc jak 130 Fiatů kvůli nelegálnímu použití italské trikolóry, absurdnější divadlo byste nevymysleli
dnes - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
18.5.2024 - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Němci podrobili nový VW Passat důkladnému testu. Dnes spíš česko-slovenské auto si o známce 1 může nechat jen zdát
před 7 hodinami - Čínský soupeř Škody Octavia dorazil do Evropy v novém, levněji nabídne víc velikosti, výkonu i výbavy
před 8 hodinami - Historie levného ojetého Rolls-Roycu Phantom je pojízdným varováním pro všechny kupce kdysi drahých ojetin
před 10 hodinami - Primitivní a laciné Mitsubishi porazilo Porsche v testu Car and Driver, má svým způsobem lepší motor
před 11 hodinami - Dohoda VW a Renaultu o společném projektu malého levného auta zkrachovala, prý si každý líp poradí sám
dnes
Živá témata na fóru
- Politický koutek 05.20. 22:44 - Stepan
- Za kolik jezdíte s benzínem? 05.20. 17:26 - mattonecz
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.20. 14:37 - Vrooom
- Onboard videa 05.20. 12:43 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.20. 11:48 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.19. 16:12 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 05.19. 10:05 - pavproch
- CitiGO 05.19. 09:31 - jiří254