Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
EU vybrala špatnou technologii, elektromobily přinesou „zavírání továren a krachy”, říká šéf Stellantisu
28.11.2023 | Petr Prokopec
Kritikou Evropské unie se dlouhodobě netají, současně ale jím řízené firmy míří přesně tím směrem, který jim Brusel vytyčil. V tomto ohledu zůstává Carlos Tavares na svém, v rétorice ovšem citelně přitvrdil.
Od chvíle, kdy elity Evropské unie přišly s tzv. Green Dealem ve snaze pomoci přírodě a současně vynést Evropu na globální trůn, poukazujeme na nereálnost takové mise. Je totiž třeba si uvědomit, že zbytek světa podobné smýšlení v takové míře nesdílí. A dokud bude o úspěchu rozhodovat ekonomická efektivita, „zelené” technologie jako drahá a obvykle i horší řešení nikdy nebudou mít v konkurenčním boji navrch, bude to právě naopak. V důsledku toho se ze starého kontinentu stává ostrůvek v globálním moři, na kterém je akorát draho, nic lepšího tu vznikat nebude. A protože zde žijí jen jednotky procent globální populace, na vývoji celého světa stejně mnoho nezměníme, i kdybychom emise CO2 snížili na nulu.
Dopady těchto kroků na konkurenceschopnost místního průmyslu jsou ostatně patrné už nyní, evropský autoprůmysl je zřetelně likvidován. Na podobné dopady výše zmíněné politiky upozorňujeme roky, za které jsme byli nesčetněkrát označeni za dinosaury bránící pokroku. Opravdu ale nějaký vidíte, když se rozhlédnete kolem sebe? A i kdyby ano, jakou nálepku dáte člověku, který se v automobilovém průmyslu pohybuje celý život a aktuálně šéfuje hned 14 značkám?
Právě tím je Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis, který EU za její rozhodnutí soustavně kritizuje. Bohužel se všemi jím řízenými značkami stejně míří elektrickým směrem, v tom je poněkud pokrytecký, alespoň svou rétoriku ovšem stupňuje. Nyní v rozhovoru pro německý Spiegel doslova řekl, že přechod na elektromobily, o který EU tak stojí, bude mít „fatální následky”, neboť jde prostě o špatnou, příliš drahou technologii.
„Evropská komise vybrala velmi drahou technologii: Elektromobilitu, kterou si mohou dovolit jen někteří zákazníci. A nyní ji vynucuje s pomocí tvrdých regulací. A to bude mít obrovské důsledky,“ uvedl Tavares v rozhovoru pro deník Spiegel. Ve hře je podle něj „zavírání továren a krachy firem“. Brusel by proto měl ve svých zelených snahách zmírnit a snažit se jít cestou menšího odporu, třeba skrze mild-hybridy, které jsou levnější a může si je dovolit více lidí.
Opravdu ale nepočítáme s tím, že by se do hlav europolitiků vrátil zdravý rozum dřív, než příslušný Titanic narazí na ledovou kru a půjde ke dnu. Kalich hořkosti tedy bude nutné vypít do poslední kapky. „Pro výrobce je obtížné nabídnout svým zákazníkům cenově dostupná auta za vysokých výrobních nákladů a zároveň hájit jejich ziskovost. Pokud se jim nepodaří uniknout tomuto dilematu, skončí to špatně,” říká dále Tavares. Šéf koncernu Stellantis ale zároveň zmiňuje, že všech 14 značek, jenž spadají pod jeho křídla, onu transformaci přežije. Mimo jiné i proto, že adoptovat mají stejné výrobní postupy, dle kterých jedou Číňané. Tím se ale vlastně vracíme zpátky na začátek.
Pokud totiž automobilky jako Opel či Peugeot chtějí fungovat stejným způsobem, jako výrobci z Říše středu, potřebují mít přístup hlavně k levným energiím, stejně jako k levným materiálům. Ty ovšem v Evropě nenajdete, při dovozu je navíc třeba počítat se clem, které chce EU navíc ještě zvýšit, aby tím kompenzovala nečistotu výroby. To ovšem znamená, že dotyčné firmy se za takových podmínek budou v Evropě soustředit jen na evropskou produkci. Většinu své výroby ale přesunou jinam.
Ani to ovšem nic nezmění na tom, že elektromobily budou podle Tavarese v jakémkoli prostředí výrobně asi o 40 procent dražší než srovnatelné spalovací vozy. A někdo tento účet bude muset zaplatit. Živelný tlak na nařízení pouze elektrických aut označuje ze strany EU za „dogmatismus bez ohledu na realitu” a hovoří o neschopnosti Unie říci, co budou mít její rozhodnutí za následek. Zopakoval, že to nevyhnutelně bude mít „fatální následky” a způsobí to „uzavírání továren a bankroty společností”. Tohle ale EU lidem neříká, i když to ví. Proč? Protože také ví, že takovou směnu „by tu nikdo nepřijal”, jak říká znovu šéf Stellantisu. Rozhodnuto o nás ale očividně bylo zas jednou bez nás.
Carlos Tavares je letitým kritikem záměrů evropské unie. A pokud již nevěříte nám, že Green Deal opravdu nepovede k úspěchu, možná byste mohli dát na slova člověka, který vládne 14 vesměs slavným značkám. Foto: Stellantis
Zdroj: Spiegel
Bleskovky
- Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
včera - Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet
15.5.2024 - Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem
14.5.2024
Nejnovější články
- Číňané už se nebojí ničeho, bodovat chtějí i s pick-upem. Prodávat ho začínají největším soupeřům přímo pod nosem
včera - Jen Mercedes dokáže prodávat čtyřválcové auto za 4,25 milionu a nestydět se, třikrát větší motor lze mít za míň jak třetinu
včera - Majiteli se Cybertruck rozpadá pod rukama tak moc, že prosí manažery Tesly i Elona Muska o nový. Všichni ho ignorují
včera - Lamborghini Temerario se dere na světlo světa. Tradice značky nepopře jen motorem
včera - VW Golf GTI po faceliftu citelně podražil a ztrácí pozici lidového sporťáku, nadšence odradí i okleštěním nabídky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva