Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
24.4.2024 | Petr Prokopec
Bylo dlouho milováno početným tvrdým jádrem jeho příznivců, nakonec ale globální prodeje japonského sedanu a kombíku klesaly. Teď už se Legacy prodává jen v USA a i tam nakonec padlo za oběť SUV a jim podobným crossoverům.
Koupit si Subaru není totéž jako pořídit Škodu či Volkswagen. Japonská automobilka je pro své příznivce kultem svého druhu, pochopitelně bez toho, že by kdokoli byl nucen k pochybným praktikám, vedle nichž je zabodování jehel do panenky vúdú dětskou hrou. Jde spíš o jistou úctu, kterou majitelé projevují nejen samotnému výrobci, ale i sobě navzájem. Kdekoli na silnici se tedy potkají, s radostí se zdraví. A je zcela jedno, zda vlastní stejný model či odlišný, nový nebo starý.
Tuto jinde nevídanou úroveň vzájemné blízkosti budou nyní fanoušci značky potřebovat, neboť Subaru pro ně má smutnou zprávu. Japonská automobilka se totiž rozhodla, že po 36 letech ukončí výrobu modelu Legacy. Nejde přitom o konec jedné konkrétní generace, ostatně ta sedmá dorazila v roce 2020, a tak by se ještě nějaký ten pátek mohla prodávat, jde o konec modelu jako takového. I Subaru totiž vnímá změny na trhu, kde zákazníci dál utíkají od tradičních sedanů či kombíků k SUV všeho druhu.
Během prvního letošního čtvrtletí tak značka ve Spojených státech prodala jen 4 398 vozů, tedy o 13,1 procenta méně než ve stejném období loňského roku. Pro Subaru šlo o třetí nejméně žádaný vůz v nabídce, přičemž hůře prodávané typy BRZ a Solterra jsou aktuálně spíše okrajovými produkty. Mizérii Legacy pak ještě podtrhl model WRX, který má na první kvartál na kontě 4 404 registrací. Pokračovat dále by tedy bylo trápení pro všechny zúčastněné.
Neznamená to samozřejmě, že by momentálně řada fanoušků nevytahovala kapesníky. Od roku 1989 bylo jen v Americe prodáno více než 1,3 milionu exemplářů (celkově měl tento model již v roce 2008 na kontě 3,6 milionu registrací), přičemž plně pojízdných je dodnes více než 94 procent. To dokládá nejen kvalitu samotného vozu, ale i onu věrnost majitelů - řada z nich totiž klidně rozmlátila i několik prasátek s úsporami, jen aby dokázala Legacy zachovat naživu.
Subaru výrobu ukončí na jaře příštího roku, Američané tedy ještě nadále mohou vůz objednávat. Zbytek světa má ovšem již dávno smůlu, neboť kvůli klesajícím prodejům sedmá generace není nabízena ani v Evropě, ani v Austrálii a dokonce ani v Japonsku. Přitom ve srovnání s předchůdcem nabralo Legacy na výkonu, stejně jako se protáhlo do délky i v rámci rozvoru. S 264 koňmi produkovanými přeplňovanou dva-čtyřkou je tak spojeno více místa v kabině.
Lze už jen dodat, že zaměstnance továrny v Lafayette v americké Indianě daný konec nezasáhne, na tamních linkách se totiž montuje rovněž spřízněný Outback, stejně jako Ascent a Crosstrek. První zmíněný se přitom loni stal nejlépe prodávaným vozem značky v USA, přičemž na kontě má 161 814 registrací, tedy o 10 procent více než předloni. Crosstrek pak se 159 193 prodanými kousky (+3 %) skončil na druhém místě. Je tak pochopitelné, proč dostanou přednost.
Legacy se sice okamžitě po svém uvedení na trh v roce 1989 stalo jedním z bestsellerů značky, posledních pár let ale již netáhne. Sedan se tak stáhl z většiny trhů, v Americe pak skončí na jaře 2025. A tím se jeho příběh nejméně na nějakou dobu definitivně uzavře. Foto: Subaru
Zdroj: Subaru
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024 - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Audi by se mělo zbavit svého šéfa, než firmu skutečně přivede ke krachu, jak na 50 procent očekává jeho kolegyně
před 7 hodinami - Smutná doba: Nový safety car pro elektrické formule je rychlejší než samotné formule, to jsme tu ještě neměli
před 8 hodinami - Rusové konečně zahájili prodej motorky, která doprovází Putinovu limuzínu. Je tak drahá, že i těch vznikne jen pár
před 10 hodinami - BMW a Mercedes se děsí toho, že jim EU chce pomoci, veřejně ji prosí, ať to nedělá
před 11 hodinami - Jaguar Land Rover začal posílat zákazníkům přes 4 tisíce Kč za měsíc, aby vůbec měli na pojištění svých aut
včera
Živá témata na fóru
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.09. 22:12 - volfi
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- Elektromobily a vse kolem nich 05.09. 16:31 - honziss
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.09. 14:16 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 14:04 - pavproch
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.09. 10:10 - Předseda
- Jednostopé okénko 05.09. 08:35 - jarka