Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Vyzkoušeli jsme Škodu Octavia III RS, její dynamika je excelentní
1.8.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Pro majitele výkonných aut prestižních značek máme špatnou zprávu - „lůza” ve škodovkách bude zase o něco rychlejší.
Tip: Přečtěte si už kompletní podrobný test nové Octavie RS s téměř 200 fotkami a trojicí videí.
Poslední měsíce byly na našem webu skoro prošpikovány nejrůznějšími články představujícími novou Škodu Octavia RS. Automobilka se zveřejněním skutečně podrobných technických dat, fotek i dalších materiálů dlouho váhala, a tak jsme museli mozaiku obrazu tohoto, pro aktivní řidiče zřejmě nejzajímavějšího modelu v nabídce značky, skládat střípek po střípku z neoficiálních zdrojů, až jsme ji dali dohromady celou. Pro někoho by to mohl být pěkný konec příběhu, pro nás to ale byl spíše nový začátek.
Teorie je sice pěkná věc a třebaže některé sofistikované prostředky typu pilový diagram dokážou naznačit leccos i o praxi, teprve vlastní zkušenost prozradí to nejdůležitější. Nám se konečně podařilo nejnovější RS pořádně projet a jen pro vlastní potěchu jsme to určitě nedělali. Kompletní test vám nabídneme za pár dnů, už při zpracovávání pořízených materiálů se ale můžeme podělit o pár zajímavých zjištění. A první sdělení je velmi prosté: tohle auto je až neuvěřitelně rychlé.
Jasně, pokud vyrazíte testovat vůz, který se honosí titulem „nejrychlejší Octavia všech dob”, pod kapotou má 220 koní hrajících si s 1 350 kilogramy pohotovostní hmotnosti a předem víte, že neschytal nikterak nemístné zpřevodování, nečekáte, že bude pomalý. Jenže tohle auto je mnohem rychlejší, než by vás kdy napadlo - není to jen nejrychlejší Octavie, je to daleko nejrychlejší sériová škodovka, která kdy vznikla, navzdory o pár km/h vyšší udávané maximálce šestiválcového Superbu. Pokud nesledujete zrovna tento údaj jako klíčový, není co řešit, nové RS roznese při jakémkoli zrychlení svého distingvovanější sourozence na kopytech.
Nový motor 2,0 TSI v tomto ohledu zcela kráčí ve stopách jednotky 1,8 TSI, kterou jsem naposledy zkoušel v Leonu SC. Je to úplně ta samá píseň - maximální výkon motoru sice není bůhvíjaký, dychtivé přeplňování se ale stará o to, že jeho průměrná výše v klíčovém spektru otáček je dost vysoká. Přidejte k tomu už zmíněné rozumné zpřevodování a na tak velké auto nízkou hmotnost a máte na světě výsledek, který můžete spatřit na přiloženém videu. Pro tohle auto není vůbec žádný problém akcelerovat bleskově na stovku i dvoustkovku a neztratit tvář ani při rychlostech blížících se avizované maximální rychlosti (248 km/h).
A nejde jen o to. Rozsah použitelných otáček je enormní, charakter na turbo vytříbený a reakce relativně svižné. Nakonec tak ani nemusíte vyvíjet zuřivou „transmisní aktivitu”, abyste se dočkali pocitů, které byly ještě před nějakými deseti patnácti léty vyhrazeny leda majitelům drahých sporťáků. Pružné zrychlení na obvyklé kvalty z obvyklých rychlostí je velmi přesvědčivé a platí to až do extrému - na videu si můžete prohlédnout i schopnost auta zrychlit z 50 na 230 km/h na šestý rychlostní stupeň. Na tak absurdní disciplínu je to docela kvapík.
Při rychlé jízdě po dálnici se tak musí stát něco opravdu mimořádného, abyste vůbec měli důvod podřadit alespoň na pětku. A když jsme u dálnice, přidali jsme na video také pár jinak neobvyklých pohledů na dynamiku nejen skrze palubní přístroje, ale i onboard-kameru umístěnou za sklem, pochopitelně s ukazatelem rychlosti dle GPS. Aby to nebyla nuda, za kulisy posloužily Ferrari 458 Italia a BMW Z4 M Coupe a ačkoli smyslem tohoto pohledu není ukázat, že by Octavie RS mohla takové vozy dynamicky pokořit (to samozřejmě nemůže), sami uvidíte, že se i řidiči o tolik výkonnějších aut musejí snažit, aby tento rodinný liftback vůbec setřásli. V případě poněkud srovnatelnější Z4 M jde o porovnání maximálních akcelerací do krajnosti (majiteli Ferrari nedělala dobře trocha vody na silnici...) a budete si moci prohlédnout, že podstatnější rozdíl nastane až docela daleko za hranicí 200 km/h, nejvíce pak v momentě, kdy RS narazí na svůj omezovač rychlosti. Toho je mimochodem trochu škoda, vůz by z kopce po mém soudu snadno dosáhl rychlosti okolo 265 km/h, převody i jiný potenciál na to má...
Můžete namítnout - auto rychlé v přímce přece umí postavit kde kdo, úplně souhlasit s vámi ale nebudu. Udělat rychlý speciál pro sprinty problém není, ale stvořit v dnešní době s daným výkonem tak rychlé sériové, masově vyráběné auto s přihlédnutím ke všem limitům daných ať už regulacemi (emise, spotřeba, pasivní bezpečnost...), nebo prostým zacílením takového vozu (Octavie RS přece není žádný hot hatch, stále se jedná o spíše rodinnou volbu) není vůbec snadné. Konec konců, řada konkrétních případů modelů mnohdy ambicióznějších značek hovoří sama za všechno.
Přesto pochopitelně souhlasím s tím, že rychlost v přímce není všechno, oč tu běží. Tato, i z mého pohledu zhýčkance skvělá dynamika musí být využitelná také jinde než na dálnici, aby takové auto dávalo smysl a i v tomto případě pochopitelně víme, jak moc byla škodovka úspěšná. Nebudeme ale předbíhat událostem, je toho zkrátka ještě hodně, co vám o nejnovější rychlé Škodě můžeme říci. Budeme dále pracovat na mozaice číslo dvě, zatím se podívejte, s jak rychlou mrškou budeme mít za pár dnů co do činění...
I řidič tak rychlého auta, jakým je Z4M, si musí pokoření nové Octavie RS pořádně odpracovat, i ve vysokých rychlostech...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nejnovější články
- Rusové řekli víc k novému vrcholnému Moskviči. Auto větší než Kodiaq může být při ceně základu od 314 tisíc konečně hit
před 2 hodinami - Světu už 5 let chybí největší automobilový manažer všech dob, druhý takový se těžko někdy narodí
včera - Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
včera - Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
včera - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 05.18. 21:06 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.18. 20:50 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 16:16 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 05.18. 15:12 - mattonecz
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.18. 13:19 - PepaSFI
- Lampárna (stěžovatelna) 05.18. 13:02 - Stepan
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.18. 00:14 - mattonecz
- Škoda Auto obecně 05.17. 19:09 - řidičBOB