Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje vzduchové odpružení? A proč jej v osobních autech nevídáme častěji?
25.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Vzduchový podvozek je většinou výsadou luxusních aut a náklaďáků, ale dostává se i do dalších vozů. Funguje relativně jednoduše.
Klasické tlumiče a vinuté pružiny se starají o odpružení většiny aut, zejména u luxusnějších ale není výjimkou, vozů, že se člověk setká se vzduchovým (či pneumatickým, chcete-li) odpružením. Může být ale záhadou, jak funguje a jak upravuje svou charakteristiku a světlou výšku auta. Princip jeho fungování je přitom relativně jednoduchý a dobře srozumitelný, přesto je tu aspekt, který brání jeho opravdu širokému rozšíření.
Co je to vzduchové odpružení?
Základní informací je, že vzduchové měchy zcela nahrazují klasické pružiny - auto tedy má buď vinuté pružiny, nebo listová pera anebo vzduchové „pružiny”. Ty jsou spojeny s tlumičem pérování, takže se většinou setkáme s označením „vzduchový tlumič”. Hmotnost auta tedy nesedí na ocelových pružinách či perech, nýbrž na tlakovém vzduchu uvnitř měchu. S tím se pojí potřeba kompresoru, zásobníku tlakového vzduchu a tlakových hadic, které povedou ze zásobníku do jednotlivých měchů, a také senzorů světlé výšky.
Existují v podstatě dva typy měchů - zavinutý, který vypadá trochu jako panáček Michelin, a jednoduchý, který se při snížení tlaku vzduchu převine přes dolní kovovou část jako rukáv. První verze znamená menší nároky na prostor, druhá se dá zase lépe naladit na požadované chování. Obě dvě se používají v osobních i nákladních autech.
Základní prvky vzduchového odpružení auta obrazem. Na řezech Audi Q7, Audi A6 i obecném nákresu vidíme jednotlivé vzduchové „pružiny”, jejich umístění a vzájemné propojení
Další rozdělení je, zda máme před sebou otevřený nebo zavřený systém. Otevřený nasaje vzduch, stlačí ho a pošle do rezervoáru, odkud je hadicemi veden podle potřeby do jednotlivých pružin. Chceme-li v pružinách snížit tlak, vzduch je vypuštěn ventilem do okolí. Jde o starší, pomalejší a hlučnější alternativu používanou hlavně u nákladních vozů
Uzavřený systém funguje v principu stejně, ale při snížení tlaku je vzduch veden zpátky do rezervoáru. To znamená rychlejší reakce, výrazně tišší chod a lepší efektivitu systému; tenhle systém je modernější a používá se u osobních aut.
Vlevo je jednoduchý tlumič a vpravo komplikovanější zavinutý
Jaké jsou jeho výhody?
Pro použití vzduchového odpružení existují velmi dobré důvody. Majitelé Mercedesů či Audi na vzduchovém nebo i Citroënů na vzduchově-kapalinovém podvozku znají dvě nejpodstatnější z nich - lepší jízdní pohodlí a možnost změny světlé výšky.
Když jedete po dálnici, můžete světlou výšku snížit; řada aut to dělá automaticky. Výhodou je nižší odpor vzduchu a nižší spotřeba paliva. Naopak když dojíždíte k chatě po polní cestě, můžete světlou výšku zvýšit a tak vystavit podvozek menšímu riziku poškození od kamenů.
A nejde tu jen o to, samozřejmostí u těchto aut je automatická nivelace. To znamená, že když naložíte zavazadelník nebo i záď vozu pasažéry, vůz sám upraví světlou výšku tak, aby nebyla záď příliš blízko asfaltu a příď nemířila do korun stromů. Existují i auta (typicky některé kombíky), která mají přesně z tohoto důvodu vzduchové odpružení jen na zadní nápravě, což snižuje komplikovanost a nákladnost systému.
Jednou z výhod vzduchového odpružení jsou možnost změny světlé výšky a automatická nivelace - zde na Porsche Cayenne. Jednoduše řečeno, světlá výška vozu zůstává konstantní, ať už jedete s prázdným nebo plně naloženým vozem
A jaké má nevýhody?
Jak se dalo očekávat, vedle přidané hmotnosti je to především právě nákladnost celého řešení na pořízení i provoz, která brání tomu, aby dnes vzduchové podvozky byly široce rozšířenou záležitostí.
Standardní tlumič a pružina můžou stát několik tisíc korun, vzduchová pružina na stejné auto klidně může být řádově dražší. Životnost konvenčního odpružení bývá navíc z časového hlediska i z hlediska kilometrového nájezdu delší. Vzduchové systémy mohou po letech trpět na netěsnost měchů, což znamená nákladnou opravu někdy už pro prvního, častěji ale pro druhého, třetího či čtvrtého majitele auta.
Pochopitelně, jde-li o Mercedes třídy E či S a jim podobné vozy, dá se obojí snadno „schovat” jak do pořizovací ceny, tak do výše očekávatelných provozních nákladů. Ve Škodě Fabia by ale něco podobného bylo akceptovatelného stěží a dokud se na tomto nic podstatného nezmění, budeme vzduchové odpružení vídat spíše v dražších autech či pouze na zadních nápravách obyčejnějších kombíků...
Vzduchová pružina se dá namontovat i místo klasického tlumiče s pružinou, podobnou cestou je ale pochopitelně obtížné dosáhnout stejných výsledků, jako když je vůz s takovým podvozkem vyvíjen
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nejnovější články
- Tesla už má problémy i v Číně. Její prodeje se tam propadly skoro o pětinu, i když trh a soupeři rostou
před 37 minutami - Studie potvrzuje tristní zážitky majitelů elektromobilů. Dochází jim „šťáva”, na dobití čekají hodiny, trápí je všechny obsazené nabíječky
před 2 hodinami - Nejnovější BMW vypadá jako prase s nanesenou rtěnkou, i za takové auto ale dnes musíme být rádi
před 3 hodinami - Lucidu dochází baterky. Dál pálí hotovost, prodělal 16 miliard za kvartál. Kdy majitelům dojde trpělivost?
před 5 hodinami - Nový Duster se do detailu odhalil jako Renault, při jeho ceně to bude obrovský hit
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.08. 14:06 - řidičBOB
- BMW Divize 05.08. 14:02 - Snowman000
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 11:31 - M.Z.
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.08. 08:28 - code
- Elektromobily a vse kolem nich 05.08. 08:13 - honziss
- Policejní kontroly a měření 05.08. 06:50 - řidičBOB
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.07. 23:55 - volfi
- Volkswagen obecne 05.07. 21:13 - řidičBOB