Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Elektromobily jsou „děla ztráty hodnoty”, říkají experti, jsou obří rozdíly mezi tím, co chtějí lidé, a co přichází z leasingů
15.1.2024 | Petr Miler
Že elektromobily nedrží hodnotu zdaleka tak dobře jako spalovací vozy, víme dávno. A má to svou logiku. Tento pohled na věc přesto otevírá oči. Ukazuje, že i když se podaří nastavit podmínky tak, aby zejména firemní klientela elektromobily kupovala, spása to stejně není.
O tom, že si elektromobily nedrží cenu tak dobře jako spalovací vozy, jsme poprvé psali už v roce 2013. Nebylo pro nás tedy překvapením ani to, když experti na zůstatkové hodnoty aut začali okolo přelomu dekády hlasitě upozorňovat na to, že se tyto vozy rychle stanou prakticky bezcennými, ani to, když statistiky o pár let později vykreslily přesně takovou realitu, která neopouští ani trh ojetých vozů.
Důvod je pořád stejný - baterie, v tomto případě kvůli své omezené životnosti a vysoké ceně. Je to jednoduchá matematika, když je na baterky poskytována záruka 8 let nebo 160 tisíc km, leckdy nevydrží o mnoho víc než to, náhrada přijde snadno na půl milionu a zbytek auta nemá po letech větší cenu než mrzkých pár set tisíc. Tahle kombinace táhne zůstatkovou hodnotu aut k nule v nebývale krátkém čase a nic se na tom nezmění, dokud nepřijdou koncepčně úplně jiné akumulátory.
Zdánlivě k tomu není mnoho co dodat, experti na zůstatkovou hodnotu z mé druhé domoviny, z Nizozemska, k tomu ale mají ještě jeden zajímavý poznatek. Firma Autotelex dlouhodobě vydává rozsáhlé analýzy trhu s novými i ojetými vozy a jejich vliv na ztrátu hodnoty jednotlivých typů aut i konkrétních modelů, aby jiným firmám ulehčila výběr nových vozů tak, aby pro ně představovaly co nejefektivnější koupi. A k výše uvedeným, v podstatě technickým důvodům, přidává ještě jedno podstatné zjištění - o elektromobily je velmi malý zájem mezi soukromými zákazníky, tedy typickými kupci ojetin, dokonce i v takové zemi, jako je právě Nizozemsko. A čím více se jich zejména kvůli daňovým zvýhodněním a různým dotačním schématům prodává jako nových, tím víc míří jejich zůstatkové ceny ke dnu.
Analýza Autotelexu uvádí, že zatímco v případě spalovacích aut můžeme do roku 2024 očekávat znovu klidný obrázek vývoje zůstatkových hodnot, v případě elektromobilů lze čekat další divočinu. Na koncovém trhu to zatím není znát, firma ale už v prosinci loňského roku zaznamenala další prudký pokles zůstatkových hodnot elektromobilů z končících operativních leasingů. A právě tady je ukryté jádro pudla.
Zatímco Nizozemsku se daří „vnutit” různými zvýhodněními a znevýhodněními elektrické vozy prvním majitelům, zejména pak firmám, tento zájem není opětován mezi kupci ojetých vozů, což jsou zejména soukromé osoby. Z končících leasingů tedy na trh ojetin míří více a více aut, pro která ale neexistuje více a více kupců. Nabídka tak roste, skladové zásoby se zvyšují a ceny logicky míří dolů.
„Zdá se, že existuje velký nesoulad mezi tím, co přichází z leasingů, a tím, co lidé chtějí,” uvádí k věcí Autotelex a bez okolků označuje některé elektromobily za „děla ztráty hodnoty”. Mezi takové vozy patří zejména dražší modely, mj. Tesla Model S nebo Jaguar-I Pace, zmíněné okolnosti ale „staví most ke ztrátám hodnoty elektromobilů obecně”, konstatuje Autotelex.
Na tomto stavu je vidět, že pokud by politici chtěli zajistit životaschopnost elektromobilů napříč celým cyklem, museli by je dotovat nejen nové, ale i ojeté a vymyslet ještě něco, co majitelům zachrání kůži, až se budou potýkat s auty staršími než 8 let. Něco takového je pochopitelně nemožné, je to od začátku neživotaschopný koncept, který bez revolučních změn nevyhnutelně pojde na svou vnitřní neefektivitu. Otázkou je jen to, co vše budeme muset obětovat, než k tomuto závěru dojdeme a budeme se schopni znovu začít řídit zdravým rozumem.
Jaguar I-Pace označují experti za jeden z „kanónů ztráty hodnoty”. Není zase tak těžké taková auta vnutit firmám na výhodné operativní leasingy, ale co dál? Bez zájmu v bazarech jejich zůstatkové hodnoty padají a dál budou padat jako hrušky. Kdo je pak bude chtít? Foto: Jaguar
Zdroj: Autotelex
Bleskovky
- Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet
včera - Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem
14.5.2024 - Policisté se pochlubili novým služebním Rolls-Roycem, od lidí teď schytávají ránu za ranou
12.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Oruga Unitrack: první elektrický monotrack včera 11:04
- Kde pojede Marc Marquez 2025? včera 10:00
- Dorna řeší vzniklé zmatky v Indii a v Kazachstánu 14.5.2024
- Smrtelná havárie v Hengelu 14.5.2024
- Zanáška míří do Hořic s respektem i odhodláním 14.5.2024
Nejnovější články
- Úplně poslední VW Golf s dieselem bez turba se pořád dá koupit hezký, je neuvěřitelné, že vůbec vznikl
před 7 hodinami - Rusové říkají, že inovovaná Putinova limuzína má lepší světla než Mercedes třídy S, obešli patent Helly
před 9 hodinami - Faceliftu se dočkal i levnější Leon s logem Seatu, zamával v prvé řadě problematickému motoru
před 10 hodinami - Majitelé Tesel Model 3 a Y mají novou noční můru. Kód BMS_a079 říká, že s baterií je amen a musí se vyměnit
včera - BMW poprvé ukázalo novou M5 na rozmazaných záběrech. Nevypadá zle, bude ale extrémně těžké
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva