Audi Blue Crude: čtyři kruhy budou vyrábět diesel ze vzduchu a vody

Nové palivo vychází z procesu extrahování oxidu uhličitého ze vzduchu a separace vodíku a kyslíku. Má přitom vysoké cetanové číslo, proto dobře hoří.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Audi Blue Crude: čtyři kruhy budou vyrábět diesel ze vzduchu a vody

19.11.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Audi Blue Crude: čtyři kruhy budou vyrábět diesel ze vzduchu a vody

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nové palivo vychází z procesu extrahování oxidu uhličitého ze vzduchu a separace vodíku a kyslíku. Má přitom vysoké cetanové číslo, proto dobře hoří.

Německá automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku oznámila, že se jí podařilo vyvinout syntetickou motorovou naftu. Její zásadní předností je absence síry, pročež tu máme diesel ohleduplný k životnímu prostředí. Zároveň by přitom měl fungovat stejným způsobem jako běžné palivo, neboť podle Audi má vysoké cetanové číslo, a proto dochází velmi snadno ke vznícení ve spalovací komoře. Aby toho přitom nebylo málo, pak „e-diesel” může být míchán s klasickými pohonnými hmotami a na jeho výrobu je třeba „pouze” vzduch, voda a elektřina.

Vše začíná extrahováním oxidu uhličitého ze vzduchu, kdy je využíván speciální systém švýcarské společnosti Climeworks. Souběžně s tím dochází k dalšímu samostatnému procesu, v jehož rámci je z vody separován vodík a kyslík. Následně přichází ke slovu mísení vodíku a oxidu uhličitého při teplotě 220 stupňů Celsia a tlaku 25 MPa, v jehož důsledku můžeme na světě přivítat kapalinu slouženou z uhlovodíků a nazývanou Blue Crude.

Audi daný projekt odstartovalo v nedávno otevřené továrně v německých Drážďanech, přičemž podle tiskového prohlášení může být vyrobeno na 160 litrů kapaliny Blue Crude denně. Z tohoto množství lze pak téměř 80 procent kapaliny konvertovat na e-diesel, detaily o tomto procesu jsou však již neznámé. Víme ovšem, že slavnostnímu otevření továrny předcházel dvouletý výzkum a z množství vyráběného paliva denně přinejmenším tušíme, že brunejský sultán se o své automobilové skvosty bát nemusí - o nejefektivnější proces tu nepůjde.

Dodat již můžeme pouze tolik, že v rámci zmiňované elektrolýzy, tedy separace vodíku a kyslíku, používá Audi tzv. zelenou elektřinu. Tedy zjevně takovou, která nevznikla spalováním fosilních paliv, ale kupříkladu za pomoci solárních štítů či větrolamů. I z toho je zřejmé, že více než o co jiného tady jde o image zachránce planety, o co jiného by dnes také mohlo jít...


Audi Blue Crude: čtyři kruhy budou vyrábět diesel ze vzduchu a vody - 1 - Audi Blue Crude 01Audi Blue Crude: čtyři kruhy budou vyrábět diesel ze vzduchu a vody - 2 - Audi Blue Crude 02
Audi začalo s výrobou syntetického dieselu v nově otevřené továrně v německých Drážďanech. Denně tam ale může vzniknout pouze 128 litrů umělé nafty

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.