Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí
30.12.2018 | Mirek Mazal
Dvoutunové auto schopné jet více než 400 km/h potřebuje brzdy jako žádné jiné. Bugatti tak pro Chiron vyvinulo úplně nové třmeny vyráběné 3D tiskem, jsou lehké a skoro nezdolné.
Koncern VW chystá revoluci ve výrobě aut, plánuje dosavadní postupy nahradit 3D tiskem. Inovativní technika výroby pevných objektů z původní digitální předlohy zatím stále prochází přípravnou fází, ve Wolfsburgu ale nedávno otevřeli novou část hlavního výrobního závodu s moderní generací tiskáren Hewlett-Packard.
Výrobu součástek aut pokládáním souvislých vrstev materiálu zavádí také Bugatti. Nově nás výrobce Chironu seznamuje se zkušebním testem brzdových třmenů zhotovených právě trojrozměrným tiskem. A ne jen tak pro nic za nic - náhrada klasických kovaných brzdičů v něm vydrží skoro nemožné.
Technici namontovali třmen s brzdovým diskem a brzdovými destičkami na laboratorní stojan, který dokáže simulovat rychlost až 400 km/h. Brzdění z takového tempa je opravdovou výzvou pro jakýkoliv brzdový třmen, ten z tiskárny nevyjímaje. Během zkušební zátěže létaly jiskry, které se měnily v plameny. Kotouč měnil barvy, ale třmen držel tvar. V oblaku dýmu se disk roztočil několikrát až na 375 km/h a teplota disku přesáhla tisíc stupňů Celsia. Komponenty i tuto zátěž ustály se ctí. Na některých místech se sice objevily upečené části, ale výrobek vydržel v celku a zachoval si svou funkci.
Cvičný stříbrný brzdič ustál křest ohněm. Jeho výroba trvala 45 hodin, o výsledek se postaraly čtyři 400wattové lasery a titanový prášek. Tisková jednotka použila 2 313 vrstev materiálu, než díl putoval do zapékací komory. V konečné fázi obráběcí stroj vyhladil finální podobu všech funkčních ploch. Titanový třmen je téměř o polovinu lehčí, je ale zatím velmi drahý. U Bugatti nicméně i za takových okolností najde uplatnění velmi snadno...
Bugatti představilo titanový třmen z 3D tiskárny. Odlehčený brzdič putoval rovnou do zátěžového testu, vydrží neuvěřitelné véci
Bleskovky
- Vojáci předvedli, jak rozebrou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
před 11 hodinami - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
včera - Švédská reklama úsměvně ukazuje, jak správně řídit Ladu Niva, k jejím 47. narozeninám je to to pravé ořechové
11.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Krásné BMW 3 E46 se dá pořád koupit nejeté po 1. majiteli, tenhle kousek je snad světový unikát
před 6 hodinami - Sázka na elektrický pohon byla chybou, přiznává nový šéf Jeepu. „Poučili jsme se, benzin jsme měli nabídnout dřív,” říká
před 8 hodinami - Krachující Fisker dostal další zdrcující ránu od CR, firmu zachrání už asi jen zázrak
před 9 hodinami - Vojáci předvedli, jak rozebrou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
před 11 hodinami - Z evropských přístavů se stávají parkoviště tisíců neprodaných elektromobilů, na zákazníky čekají až rok a půl
dnes
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.16. 20:51 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.16. 20:30 - mattonecz
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.16. 18:39 - rutak11
- BMW Divize 04.16. 14:26 - pavproch
- Pneu koutek 04.16. 14:24 - abgx1
- Onboard videa 04.16. 10:43 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.15. 22:27 - Lachende Bestien
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.15. 13:34 - jerry