Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Bugatti ukázalo, co vydrží revoluční brzdy z 3D tiskárny. Ani 400 km/h je nerozhodí
30.12.2018 | Mirek Mazal
Dvoutunové auto schopné jet více než 400 km/h potřebuje brzdy jako žádné jiné. Bugatti tak pro Chiron vyvinulo úplně nové třmeny vyráběné 3D tiskem, jsou lehké a skoro nezdolné.
Koncern VW chystá revoluci ve výrobě aut, plánuje dosavadní postupy nahradit 3D tiskem. Inovativní technika výroby pevných objektů z původní digitální předlohy zatím stále prochází přípravnou fází, ve Wolfsburgu ale nedávno otevřeli novou část hlavního výrobního závodu s moderní generací tiskáren Hewlett-Packard.
Výrobu součástek aut pokládáním souvislých vrstev materiálu zavádí také Bugatti. Nově nás výrobce Chironu seznamuje se zkušebním testem brzdových třmenů zhotovených právě trojrozměrným tiskem. A ne jen tak pro nic za nic - náhrada klasických kovaných brzdičů v něm vydrží skoro nemožné.
Technici namontovali třmen s brzdovým diskem a brzdovými destičkami na laboratorní stojan, který dokáže simulovat rychlost až 400 km/h. Brzdění z takového tempa je opravdovou výzvou pro jakýkoliv brzdový třmen, ten z tiskárny nevyjímaje. Během zkušební zátěže létaly jiskry, které se měnily v plameny. Kotouč měnil barvy, ale třmen držel tvar. V oblaku dýmu se disk roztočil několikrát až na 375 km/h a teplota disku přesáhla tisíc stupňů Celsia. Komponenty i tuto zátěž ustály se ctí. Na některých místech se sice objevily upečené části, ale výrobek vydržel v celku a zachoval si svou funkci.
Cvičný stříbrný brzdič ustál křest ohněm. Jeho výroba trvala 45 hodin, o výsledek se postaraly čtyři 400wattové lasery a titanový prášek. Tisková jednotka použila 2 313 vrstev materiálu, než díl putoval do zapékací komory. V konečné fázi obráběcí stroj vyhladil finální podobu všech funkčních ploch. Titanový třmen je téměř o polovinu lehčí, je ale zatím velmi drahý. U Bugatti nicméně i za takových okolností najde uplatnění velmi snadno...
Bugatti představilo titanový třmen z 3D tiskárny. Odlehčený brzdič putoval rovnou do zátěžového testu, vydrží neuvěřitelné véci
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před hodinou - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 05:27 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis