Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Formule 1 bývala i zábava. Takhle v roce 1993 trápili Sennu Prost a Schumacher
28.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jistě, byla to tři velká jména, která se naráz v ef-jedničkách sejdou jen zřídka. Jenže tu byly také jiné monoposty a docela jiná pravidla.
Formuli 1 v poslední době nekomentujeme zrovna s nadšením a úsměvem na tváři. Není to nic, co bychom dělali rádi, nemůžeme ale zavírat oči nad tím, že někdejší královská motoristická disciplína je dne jen stínem své někdejší podoby. Výhled do budoucna navíc nevypadá zrovna růžově, neboť nový majitel šampionátu, společnost Liberty Media, hodlá ze závodních víkendů udělat jakousi pouť. Týmům navíc poněkud zatnul tipec, ačkoliv sám utrácí za nové logo, které bylo ze všech nutných změn potřeba úplně nejméně.
Ještě hůře se pak F1 posledních let jeví, když si pohled na ní zasadíme do kontextu s tím, jak vypadala vlastně docela nedávno. Smutnou pravdu nám připomíná nově nahrané, překvapivě kvalitní video mapující počátek Velké ceny Velké Británie, která se v roce 1993 jela na okruhu Silverstone. Pole position tehdy získal Alain Prost za volantem Williamsu, jenž byl vládnoucím monopostem sezóny (krom posledního závodu tato stáj ovládla všechny kvalifikace). Start se pro něj ale rozhodně nevyvinul dobře, před něj se totiž dostal týmový kolega Damon Hill i největší dobový rival Ayrton Senna.
Brazilský pilot ovšem v té době řídil McLaren, který nezvládal s Williamsem držet krok. Proto musel Senna Prostovi prakticky při každé snaze o předjetí „zavřít dveře“, přičemž za sebou nedržel pouze jeho, ale i tehdejšího nováčka Michaela Schumachera. Po sedm kol jsme svědky strhující bitvy dvou řidičských es, v níž si Francouz musí druhou pozici pořádně vybojovat. Stejně jako pak Němec, který Sennu „udělal” o šest kol později. Jeho si můžete vychutnat až na druhém přiloženém, o trochu méně kvalitním videu.
Z daných záběrů přitom napětí čiší na všechny strany, byť výsledek je samozřejmě dávno známý. Můžeme obdivovat Sennu, že i s nedokonalou technikou zvládá krotit Prosta. Můžeme obdivovat Prosta, že na svého odvěkého rivala najde recept i přes jeho těžce defensivní styl. A můžeme pochopitelně obdivovat i Schumachera, tehdy skutečně zelenáče, že se nebojí v autě se stejným motorem vyrukovat na nejobdivovanějšího pilota své doby. Tak krásný souboj by se jistě nestal bez přítomnosti takových ikon na trati, ale také by se nestal, kdyby Prost a Schumacher prostě jen zapnuli DRS a místo 13 kol trvajícího dramatu by na jedné rovince bezmocného Sennu předjeli. O krásně znějících autech s atmosférickými motory a dalších „detailech“ ani nemluvě.
Můžeme pak jen dodat, že Prostovi se nakonec podařilo snížit náskok Hilla, zejména i díky vyjetí Safety Caru. Britův motor navíc nakonec vybouchl, díky čemuž francouzský závodník nakonec získal šesté vítězství v sezóně a celkově padesáté ve své kariéře. Na pódiu jej přitom doplnil druhý Schumacher a třetí Riccardo Patrese, Senna byl nakonec klasifikován jako pátý, a to i přes to, že mu v posledním kole došlo palivo.
Lze pak doplnit, že Sennu v sezóně 1993 čekalo ještě sedm závodů, ale ve třech musel kvůli technickým problémům či kolizi odstoupit. Jakkoliv pak poslední dva podniky v Japonsku a Austrálii vyhrál, v šampionátu to stačilo pouze na druhé místo za Prostem. U protinožců se přitom jednalo o poslední dojetí do cíle, v roce 1994 totiž Senna nedokončil ani v Brazíli, ani v Japonsku. Třetí závod v Imole pak byl jeho posledním a vládu nad světem F1 převzal Michael Schumacher. Prost už v tu dobu nestartoval vůbec, rok 1993 byl posledním v jeho kariéře...
Stačí se vrátit o čtyřiadvacet let zpátky a Formule 1 vám bude připadat napínavá i zábavná. Hlavně díky soubojům Ayrtona Senny s Alainem Prostem a Michaelem Schumacherem bez DRS a podobných nesmyslů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 7 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 2 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 3 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 5 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 6 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva