Hyundai říká ne převodovkám CVT, přednost mají dvouspojkové skříně

Bezestupňové automaty nemají podle korejské značky lepší spotřebu, nadšení řidiči s nimi navíc trpí. Hyundai proto vsadí hlavně na typ DCT.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Hyundai říká ne převodovkám CVT, přednost mají dvouspojkové skříně

1.11.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Hyundai říká ne převodovkám CVT, přednost mají dvouspojkové skříně

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Bezestupňové automaty nemají podle korejské značky lepší spotřebu, nadšení řidiči s nimi navíc trpí. Hyundai proto vsadí hlavně na typ DCT.

Hyundai se pomalu začíná stávat naším redakčním oblíbencem, což je něco, co bychom o korejské automobilce ještě před pár lety neprohlásili ani pod vlivem omamných látek. Jenže modelům jako i30, i40 nebo Santa Fe se vážně nedá příliš vytknout a pokud ano (jako třeba chybějící výkon), pak na tom Hyundai pracuje - však jednu z prvních vlaštovek právě testujeme ve Velosteru Turbo. Roky budoucí navíc mohou ve prospěch značky hovořit ještě více než doposud. Zatímco řada zejména japonských automobilek začíná v poslední době sázet na protivné bezestupňové převodovky CVT, které jim papírově srazí pár gramů emisí CO2 a trochu výrobních nákladů, Hyundai se rozhodlo upřednostnit samotného zákazníka. Ten totiž variátor zabíjející potenciál jakéhokoliv motoru nechce, neboť úsporu paliva mu stejně nepřinese. Tedy za předpokladu, že zrychlení z klidu na stovku za padesát minut není vaším denním chlebem.

Budoucnost značky místo toho leží na poli dvouspojkových automatů, jak prohlásil na tuningové show SEMA Mike O’Brien, viceprezident produktového plánování Hyundai Motor America. „Tyto převodovky mají mnohem lepší spotřebu. Kromě toho na ně také lépe reagují nadšení řidiči. Díky tomu automaty DCT daleko lépe vystihují naši filozofii. V brzké době je tak můžete čekat i v dalších produktech než jen v modelu Veloster.“

Vypadá to tedy, že daleko tradičnější značky čeká ještě větší pokles prodejů než doposud. Hyundai by se oproti tomu mohl těšit na příliv nových zákazníků, kteří budou opouštět hlavně Hondu a Nissan. Modely Accord a Altima jsou totiž aktuálně na severoamerickém trhu nabízeny pouze s převodovkou CVT. A ta vážně úsporu paliva bez lenivé nohy řidiče zařídit nedokáže.

Důvodem jsou především třecí ztráty, jež zapříčiní ocelový řetěz převodovky při své cestě podél ozubených kol ve snaze nalézt co nejlepší operační režim. Zároveň je zapotřebí větší hydraulická pumpa, která výsledný výkon přetransformuje na kola. Dalším negativem jsou pak podle O’Briena „gumové pocity“ při řazení.

Mimo to převodovka CVT svým mechanickým uspořádáním preferuje spíše motory s menším objemem, neboť nedokáže přenést vysoký točivý moment. Což je samozřejmě ostatním značkám vhod, neboť tak dále poníží papírové emise CO2. Zákazník tak za chvíli bude možná mít pravdu pouze v korejském showroomu - automaty DCT vetšinou (lenivějším) zákazníkům vyhovují, jakkoli kvalitám ručního řazení v celé jeho šíři se stále vyrovnat nesvedou.


Hyundai říká ne převodovkám CVT, přednost mají dvouspojkové skříně - 1 - Hyundai Veloster DCT 01Hyundai říká ne převodovkám CVT, přednost mají dvouspojkové skříně - 2 - Hyundai Veloster DCT 02Hyundai říká ne převodovkám CVT, přednost mají dvouspojkové skříně - 3 - Hyundai Veloster DCT 03
Hyundai Veloster je prozatím jediným modelem značky, který má k dispozici dvouspojkovou automatickou převodovku DCT. To se ale v budoucnu změní

Zdroj: AutoNews

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.