Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
I takto může skončit přehnaná úprava turbodieselu, motor doslova exploduje
2.12.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jakýkoli turbomotor láká k relativně jednoduchým úpravám zvyšujícím jeho výkon. Tato byla sice extrémní, i tak ukazuje možné konce.
Benzinové motory s turby jsou modlou posledních let, u těch dieselových je ale přeplňování skoro standardem přes dvě dekády. Stejně dlouho pak tyto motory lákají k relativně jednoduchým úpravám, do kterých řada majitelů neváhá pustit. Dnes už tomu filtry pevných částic zamezují, ale vzpomeňte si sami na léta nedávno minulá a množství naftových aut s „očouzenými” zadními nárazníky. Byla jich spousta a to byly pořád jen vozy, u kterých se úprava (nebyly-li tedy porouchané...) příliš nepovedla.
Většinou se lidé spokojí s tím, že motoru takto přidají pár desítek koní. Oblíbená bývala třeba úprava koncernového 1,9 TDI ze 100 koní na 130, což motoru při rozumném zacházení těžko něco udělá. Někteří ale zacházejí dál a zkouší z podobných pohonných jednotek dostat výkonu víc a víc. A dnes vám ukážeme dílo firmy, která se z nich snaží dostat snad úplně nejvíc.
Říká si Firepunk Diesel a pouští se do takových věcí, že z velkých dieselů (typicky osmiválce Cummins 6,7, klidně s trojitým přeplňováním) dostává i tisíce koní výkonu. A protože hranice jsou tu od toho, aby se překonávaly, zkouší z komplexně upravených nafťáků vymáčknout vždy o nějakou tu stovku koní k dobru. Na obrázcích níže vidíte právě zmíněný Cummins, který po úpravách skončil na dynamometru, aby předvedl, co dokáže.
Nedokázal toho málo, motoru bylo naměřeno neskutečných 2 200 koní výkonu, pak se ale rozlétl. Dříve, než stihl dosáhnout plánovaných 2 400 koní. Skutečně doslova explodoval, většina pohonné jednotky z testovací stolice vyrvala jak divoký kůň z otěží a nechala na ní jen ze setrvačnosti zoufale rotující klikovou křídel s torzy pístů. Lavon Miller, majitel a šéf firmy, že neví, co přesně se stalo, ale na tento motor byl plnící tlak 9,6 baru (sic) prostě příliš. Teď bude firma analyzovat i videa, která vidíte níže, aby pravý důvod odhalila a příště se takovému konci vyhnula. Miller říká, že motor se roztrhal na takové prvočinitele, že použít z něj už půjde jen hlava a vstřikovače, vše ostatní je na maděru.
Tohle se jistě nestane po běžném chiptuningu, ale pokud budete příliš drásat motor nepřipravený na opravdu velké plnící tlaky, snadno se totéž může stát i při atakování mnohem nižších výkonových met. Nakonec, kdo dnes má pod kapotou skoro sedmilitrový diesel...
Záběry z jedné...
...i z druhé strany zachycují brutální zkázu jednoho extrémně upraveného turbodieselu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před hodinou - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 2 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 4 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 5 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz