Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
I takto může skončit přehnaná úprava turbodieselu, motor doslova exploduje
2.12.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jakýkoli turbomotor láká k relativně jednoduchým úpravám zvyšujícím jeho výkon. Tato byla sice extrémní, i tak ukazuje možné konce.
Benzinové motory s turby jsou modlou posledních let, u těch dieselových je ale přeplňování skoro standardem přes dvě dekády. Stejně dlouho pak tyto motory lákají k relativně jednoduchým úpravám, do kterých řada majitelů neváhá pustit. Dnes už tomu filtry pevných částic zamezují, ale vzpomeňte si sami na léta nedávno minulá a množství naftových aut s „očouzenými” zadními nárazníky. Byla jich spousta a to byly pořád jen vozy, u kterých se úprava (nebyly-li tedy porouchané...) příliš nepovedla.
Většinou se lidé spokojí s tím, že motoru takto přidají pár desítek koní. Oblíbená bývala třeba úprava koncernového 1,9 TDI ze 100 koní na 130, což motoru při rozumném zacházení těžko něco udělá. Někteří ale zacházejí dál a zkouší z podobných pohonných jednotek dostat výkonu víc a víc. A dnes vám ukážeme dílo firmy, která se z nich snaží dostat snad úplně nejvíc.
Říká si Firepunk Diesel a pouští se do takových věcí, že z velkých dieselů (typicky osmiválce Cummins 6,7, klidně s trojitým přeplňováním) dostává i tisíce koní výkonu. A protože hranice jsou tu od toho, aby se překonávaly, zkouší z komplexně upravených nafťáků vymáčknout vždy o nějakou tu stovku koní k dobru. Na obrázcích níže vidíte právě zmíněný Cummins, který po úpravách skončil na dynamometru, aby předvedl, co dokáže.
Nedokázal toho málo, motoru bylo naměřeno neskutečných 2 200 koní výkonu, pak se ale rozlétl. Dříve, než stihl dosáhnout plánovaných 2 400 koní. Skutečně doslova explodoval, většina pohonné jednotky z testovací stolice vyrvala jak divoký kůň z otěží a nechala na ní jen ze setrvačnosti zoufale rotující klikovou křídel s torzy pístů. Lavon Miller, majitel a šéf firmy, že neví, co přesně se stalo, ale na tento motor byl plnící tlak 9,6 baru (sic) prostě příliš. Teď bude firma analyzovat i videa, která vidíte níže, aby pravý důvod odhalila a příště se takovému konci vyhnula. Miller říká, že motor se roztrhal na takové prvočinitele, že použít z něj už půjde jen hlava a vstřikovače, vše ostatní je na maděru.
Tohle se jistě nestane po běžném chiptuningu, ale pokud budete příliš drásat motor nepřipravený na opravdu velké plnící tlaky, snadno se totéž může stát i při atakování mnohem nižších výkonových met. Nakonec, kdo dnes má pod kapotou skoro sedmilitrový diesel...
Záběry z jedné...
...i z druhé strany zachycují brutální zkázu jednoho extrémně upraveného turbodieselu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024 - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
19.4.2024
Nejnovější články
- Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 2 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera - Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
včera - Mercedes elektrifikoval další sporťák. Je znovu tak těžký, že o jeho hmotnosti vůbec nechce mluvit
včera
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.22. 10:30 - honziss
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.21. 11:00 - rutak11