Isle of Man TT 2015: šílenci na dvou kolech letos pokořili několik rekordů a přežili (videa)

Zatímco John McGuinness ustanovil nové nejrychlejší kolo, James Hillier se rozjel na více než 330 km/h. A Bruce Anstey ustál náraz do obrubníku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Isle of Man TT 2015: šílenci na dvou kolech letos pokořili několik rekordů a přežili (videa)

17.6.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Isle of Man TT 2015: šílenci na dvou kolech letos pokořili několik rekordů a přežili (videa)

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zatímco John McGuinness ustanovil nové nejrychlejší kolo, James Hillier se rozjel na více než 330 km/h. A Bruce Anstey ustál náraz do obrubníku.

Motorkáři bývají často přezdíváni jako dobrovolní dárci orgánů či naprostí bezmozci. Minimálně v prvním případě však jde o naprosté zkreslení reality, neboť většina nehod je spojena s takovými rychlostmi, že lékaři mohou maximálně tak konstatovat smrt. Samotné tělo je pak rozšmelcováno takovým způsobem, že jakýkoliv orgán je vlastně k neupotřebení. To jsme ale odbočili k nepříjemnému tématu, proto rychle zpátky ke druhé zmíněné pověře. Ta již skutečný svět odrážet může, zvláště pokud je řeč o závodu Isle of Man TT.

Pokud jste o daném podniku ještě neslyšeli, rádi vám rozšíříme obzory. Ve zkratce přitom můžeme říci, že jde o nejnáročnější motorkářský závod na světě, který se jede od roku 1907. Jednotliví účastníci jsou rozděleni do tříd dle výkonu, kubatury či modifikací oproti sérii, samotná trasa pak vede mezi vesnicemi i skrze ně. Lemována je přitom kamennými zdmi, obrubníky a budovami, přičemž o bezpečnostních standardech zde pomalu ani nemůže být řeč.

Z toho důvodu ostatně již mezinárodní motocyklová federace FIM několikrát apelovala na zrušení závodu, ten se však i díky nezávislému statutu ostrova Isle of Man koná nadále. A to navzdory četným nehodám, při kterých za oněch 108 let přišlo o život 256 jezdců. Nejtragičtější byl přitom rok 1970, během kterého se zabilo šest motorkářů. Před dvěma lety pak kupříkladu jeden ze závodníků ztratil kontrolu nad svým strojem, který zranil jedenáct diváků.

Minulostí se ovšem již zabývat nebudeme, místo toho si posvítíme na letošní ročník, který se odehrál před několika málo dny. Během něj jsme se přitom dočkali hned několika rekordů, kdy kupříkladu John McGuinness zajel nejrychlejší kolo za 17 minut a 3 sekundy při průměrném tempu 213,5 km/h. To je opravdu neskutečný extrém, zvláště když si uvědomíme, že okruh měří 60,7 kilometru a zahrnuje více než 200 zatáček a převýšení 396 metrů.

Kromě McGuinnesse pak můžeme aplaudovat také Jamesi Hillierovi, který s motocyklem Kawasaki Ninja H2R o výkonu více než 300 koní dosáhl tempa 331 km/h. Jak přitom naznačuje tachometr na níže přiloženém videu, ona rychlost mohla být ještě vyšší, neboť z displeje můžeme odečíst hodnotu vyšší než 210 mph, tedy 338 km/h. Ať je však již skutečnost jakákoliv, jisté je, že jde o nový rekord dosažený na uzavřené veřejné silnici.

Dále pak můžeme posloužit ještě záběry Bruce Ansteyho, který dokázal udržet svou Hondu CBR600RR pod kontrolou i poté, co narazil do obrubníku. Vše přitom vypadá poněkud banálně, ovšem jen do chvíle, než si uvědomíme, že desetinásobný vítěz závodu (McGuinness má kontě dokonce 23 vavřínů) jel v dané chvíli rychlostí 260 km/h. Tedy tempem, při kterém jakékoliv zaváhání může vést k rozšíření oněch fatálních nehod.

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.