Jak dostává přes 1 000 koní na asfalt elektrický Veyron? Vzor našel v přírodě

Říká se, že příroda už dávno všechno vymyslela a stačí se v ní inspirovat. Lidé z Rimacu s tím nesouhlasit jistě nebudou, RAWTV jde tím směrem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Jak dostává přes 1 000 koní na asfalt elektrický Veyron? Vzor našel v přírodě

24.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Jak dostává přes 1 000 koní na asfalt elektrický Veyron? Vzor našel v přírodě

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Říká se, že příroda už dávno všechno vymyslela a stačí se v ní inspirovat. Lidé z Rimacu s tím nesouhlasit jistě nebudou, RAWTV jde tím směrem.

„Elektrický Veyron” se po právu přezdívá Rimacu Concept One. Je to dnes nejvýkonnější a nejrychlejší silniční elektromobil světa, když aktuálně pracuje až s 1 224 výkonu, který posílá na všechna čtyři kola. Stovku udělá pod 3 sekundy, jede přes 350 km/h a i když v přímém srovnání ve sprintu se skutečným Veyronem nepředvádí vyslovenou nadvládu, svou výjimečnost mezi elektromobily dokazuje nepochybně.

Concept One se po boku Bugatti ukázal i na okruhu, kde ho Miroslav Zrnčević, šéf testovacích jezdců Rimacu, tehdy prohnal po asfaltu i bokem. Pomáhal mu k tomu pohon všech kol Conceptu One s vektorováním točivého momentu a nyní chorvatská firma zveřejnila další video, na kterém právě ono vektorování točivého momentu detailněji popisuje.

Zajímavé je, že fungování celého systému přirovnává ke gepardovi, který pro ni byl přirozeným vzorem. Tento tvor musí být v přírodě být nejen rychlý v přímce, ale také musí umět co nejlépe měnit směr. Nešlo by to bez specifického používání nohou a přesně tímto směrem míří vektorování točivého momentu Concept One s označením RAWTV - nikoli „syrová televize”, ale Rimac All Wheel Torque Vectoring.

Hlavní výhoda systému je jasná - díky jednomu elektromotoru roztáčejícímu každé kolo zvlášť může přesně regulovat, co dané kolo dělá, v závislosti na tom, co po voze chce řidič, a 100x za vteřinu moment aplikovaný na dané kolo měnit. To samozřejmě pomáhá nejen v zatáčkách, kde systém může zpomalit vnitřní přední kolo a přidat výkonu jen na vnějších kolech pro co nejlepší průjezd, ale také to zajišťuje co nejlepší stabilitu při zrychlování i brzdění.

Protože je všechno elektronické a protože lze ovládat každé kolo naprosto nezávisle na ostatních, řidič si může chování vozu nastavit dle libosti. Chcete co nejlepší čas na kolo nějakého okruhu? Zvolte neutrální chování. Chcete driftovat? Otočte jedním knoflíkem a máte přetáčivé auto. I detailnější nastavení jsou možná, jak vidíme na videu níže.

„Tenhle systém dovoluje autu najít přilnavost, jaká byla dříve nemyslitelná,” říká Zrnčević na videu. A zapíná v palubním systému přetáčivý profil, se kterým se pojí upozornění. Také vidíme, jak je na displeji systému možné výkon mířící na přední či zadní nápravu regulovat. Díváme se na propagační snímek, takže některá vyjádření berte s rezervou, ale možnost regulovat každé kolo úplně nezávisle na všem ostatním je v každém případě jedna z velkých výhod elektrického pohonu, ze které Rimac aktuálně těží nejvíce - čtyři spalovací motory pohánějící dle libosti každé kolo zvlášť prostě do konvenčního auta nedostanete...


Jak dostává přes 1 000 koní na asfalt elektrický Veyron? Vzor našel v přírodě - 1 - Rimac Concept One RAWTV dalsi 01Jak dostává přes 1 000 koní na asfalt elektrický Veyron? Vzor našel v přírodě - 2 - Rimac Concept One RAWTV dalsi 02
Rimac Concept One se snaží fungovat jako gepard - být výjimečně rychlý a zároveň mimořádně mrštný

Jak dostává přes 1 000 koní na asfalt elektrický Veyron? Vzor našel v přírodě - 3 - Rimac Concept One RAWTV dalsi 03Jak dostává přes 1 000 koní na asfalt elektrický Veyron? Vzor našel v přírodě - 4 - Rimac Concept One RAWTV dalsi 04Jak dostává přes 1 000 koní na asfalt elektrický Veyron? Vzor našel v přírodě - 5 - Rimac Concept One RAWTV dalsi 05Jak dostává přes 1 000 koní na asfalt elektrický Veyron? Vzor našel v přírodě - 6 - Rimac Concept One RAWTV dalsi 06Jak dostává přes 1 000 koní na asfalt elektrický Veyron? Vzor našel v přírodě - 7 - rimac concept one rawtv video 01Jak dostává přes 1 000 koní na asfalt elektrický Veyron? Vzor našel v přírodě - 8 - rimac concept one rawtv video 02Jak dostává přes 1 000 koní na asfalt elektrický Veyron? Vzor našel v přírodě - 9 - rimac concept one rawtv video 03Jak dostává přes 1 000 koní na asfalt elektrický Veyron? Vzor našel v přírodě - 10 - rimac concept one rawtv video 04Jak dostává přes 1 000 koní na asfalt elektrický Veyron? Vzor našel v přírodě - 11 - rimac concept one rawtv video 05Jak dostává přes 1 000 koní na asfalt elektrický Veyron? Vzor našel v přírodě - 12 - rimac concept one rawtv video 06
Rimac Concept One si lze nastavit přesně podle vlastních řidičských preferencí - možnosti jeho RAWTV jsou prakticky neomezené a nesrovnatelné s čímkoli ze světa konvenčních aut

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše