Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Jak dostává přes 1 000 koní na asfalt elektrický Veyron? Vzor našel v přírodě
24.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Říká se, že příroda už dávno všechno vymyslela a stačí se v ní inspirovat. Lidé z Rimacu s tím nesouhlasit jistě nebudou, RAWTV jde tím směrem.
„Elektrický Veyron” se po právu přezdívá Rimacu Concept One. Je to dnes nejvýkonnější a nejrychlejší silniční elektromobil světa, když aktuálně pracuje až s 1 224 výkonu, který posílá na všechna čtyři kola. Stovku udělá pod 3 sekundy, jede přes 350 km/h a i když v přímém srovnání ve sprintu se skutečným Veyronem nepředvádí vyslovenou nadvládu, svou výjimečnost mezi elektromobily dokazuje nepochybně.
Concept One se po boku Bugatti ukázal i na okruhu, kde ho Miroslav Zrnčević, šéf testovacích jezdců Rimacu, tehdy prohnal po asfaltu i bokem. Pomáhal mu k tomu pohon všech kol Conceptu One s vektorováním točivého momentu a nyní chorvatská firma zveřejnila další video, na kterém právě ono vektorování točivého momentu detailněji popisuje.
Zajímavé je, že fungování celého systému přirovnává ke gepardovi, který pro ni byl přirozeným vzorem. Tento tvor musí být v přírodě být nejen rychlý v přímce, ale také musí umět co nejlépe měnit směr. Nešlo by to bez specifického používání nohou a přesně tímto směrem míří vektorování točivého momentu Concept One s označením RAWTV - nikoli „syrová televize”, ale Rimac All Wheel Torque Vectoring.
Hlavní výhoda systému je jasná - díky jednomu elektromotoru roztáčejícímu každé kolo zvlášť může přesně regulovat, co dané kolo dělá, v závislosti na tom, co po voze chce řidič, a 100x za vteřinu moment aplikovaný na dané kolo měnit. To samozřejmě pomáhá nejen v zatáčkách, kde systém může zpomalit vnitřní přední kolo a přidat výkonu jen na vnějších kolech pro co nejlepší průjezd, ale také to zajišťuje co nejlepší stabilitu při zrychlování i brzdění.
Protože je všechno elektronické a protože lze ovládat každé kolo naprosto nezávisle na ostatních, řidič si může chování vozu nastavit dle libosti. Chcete co nejlepší čas na kolo nějakého okruhu? Zvolte neutrální chování. Chcete driftovat? Otočte jedním knoflíkem a máte přetáčivé auto. I detailnější nastavení jsou možná, jak vidíme na videu níže.
„Tenhle systém dovoluje autu najít přilnavost, jaká byla dříve nemyslitelná,” říká Zrnčević na videu. A zapíná v palubním systému přetáčivý profil, se kterým se pojí upozornění. Také vidíme, jak je na displeji systému možné výkon mířící na přední či zadní nápravu regulovat. Díváme se na propagační snímek, takže některá vyjádření berte s rezervou, ale možnost regulovat každé kolo úplně nezávisle na všem ostatním je v každém případě jedna z velkých výhod elektrického pohonu, ze které Rimac aktuálně těží nejvíce - čtyři spalovací motory pohánějící dle libosti každé kolo zvlášť prostě do konvenčního auta nedostanete...
Rimac Concept One se snaží fungovat jako gepard - být výjimečně rychlý a zároveň mimořádně mrštný
Rimac Concept One si lze nastavit přesně podle vlastních řidičských preferencí - možnosti jeho RAWTV jsou prakticky neomezené a nesrovnatelné s čímkoli ze světa konvenčních aut
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 2 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 2 hodinami - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 3 hodinami - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 4 hodinami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.18. 12:19 - M.Z.
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 12:02 - denis
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 11:26 - jerry
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB