Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Jak rychlé jsou moderní supersporty? A kolik „žerou”? Obojí je bez nadsázky brutální
31.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že jsou auta stále rychlejší, opakujeme co chvíli. Tohle je výspa z nich ve zrychlení na 300 km/h. Párkrát mrknete okem a neuvidíte nic.
Dnešní automobily jsou neskutečně rychlé. Koneckonců si stačí uvědomit, že VW Golf R osazený sedmistupňovým automatem DSG zvládá zrychlit z klidu na stovku za pouhých 4,6 sekundy. Tento čas byl přitom ještě před několika málo lety vyhrazený pouze vrcholné lize supersportů. Momentálně lze však s takovou dynamikou spojit rodinný hatchback, který startuje těsně pod milionem korun. Není tedy překvapivé, že značky jako Ferrari či McLaren dávají stovku během pouhého mrknutí oka.
Aktuálně tu máme hned čtyřlístek videí, jenž nám ukáže, čeho jsou poslední novinky sportovních automobilek schopné. Jako první si vezmeme na paškál již zmíněný McLaren a jeho zatím poslední model 720S. Ten se svou rychlostí již do historie zapsal, nový snímek ale překonává prakticky vše, co jsme dosud viděli. Trvá totiž pouze 40 sekund, přičemž prvních deset zabere postávání na místě. Poté ale přijde sešlápnutí plynového pedálu, jenž uvolní ďábla ze řetězu.
Stovkou tak britské kupé uhání již lehce přes dvě sekundy po startu, dvoustovky pak dosáhne do sedmi sekund. Tím ovšem jeho kalup nekončí. Je sice patrné, že někde okolo 220 km/h dojde k lehčímu zpomalování, to se ale bavíme o sešupu z raketové rychlosti pouze na bleskurychlou. Vlastně by nás tak nemělo ani zaskočit, že magická třístovka je na tachometru za nějakých 20 sekund, a to přesto, že řidič je varován před kritickým tlakem v předních pneumatikách. Vidět můžeme také průměrnou spotřebu vozu - 43,4 litru benzinu na 100 km. Asi nic, co by nebylo adekvátní představené dynamice, přesto je to... poněkud vyšší číslo. A nedá se očekávat, že by zbylé vozy dokázaly jezdit rychle s jakkoli nižším apetitem.
Pokud po tomto videu přesedláme na akceleraci Fordu GT, musíme zmínit jisté zklamání. Je sice pravdou, že americké kupé si musí vystačit pouze se šestiválcem a 650 koňmi, zatímco McLaren má k dispozici osmiválec a 720 koní, nicméně rozdíl 10 sekund zaznamenaný během stejné akcelerace na třístovku se zdá být opravdu propastný. Ba co více, při pohledu na záběry se vám bude zdát, že GT je vlastně ještě pomalejší, než jak výsledná čísla naznačují.
Modrý ovál rozhodně nechceme kritizovat, to ani náhodou. Jen se zkrátka nemůžeme ubránit menšímu zklamání. To ale nemusí dlouho trvat, neboť majitelem tohoto kusu v provedení Heritage Edition je společnost Hennessey. Dá se tedy předpokládat, že texaská tuningová firma jen zkouší, čeho je sériová verze schopná a od čeho se odpíchne. Za pár měsíců tu tedy možná budeme mít nové video, jehož součástí bude více koní a méně sekund.
Přesunout se můžeme k Porsche 911 GT2 RS, jehož záběry jsou tak trochu kombinací předchozích dvou videí. Časově má sice německý supersport blíže k tomu britskému, neboť třístovku zvládne za přibližně 22 sekund, vám ovšem ten kalup nebude připadat tak působivý jako u McLarenu. Dáno je to možná i tím, že zatímco v rámci první stovky se GT2 teprve rozjíždí, v té finální to naopak vypadá, že jeho turbům již začíná docházet dech.
Musíme ovšem dodat, že sprint ze stovky na dvoustovku je v případě tohoto vozu opravdu impozantní. Na tachometru se totiž ukáže nějakých pět šest čísel, v reálu uplynu zhruba pět sekund... a je hotovo. Je tak vlastně naprosto jasné, jakým způsobem GT2 získalo rekord na Ringu. Jakmile totiž pouze jedna hnaná náprava přestala bojovat s přívalem 700 koní, dostal ze supersport z Zufenhausenu do varu, z nějž již nevypadl.
Ve finále tu máme nové Ferrari 488 Pista, v jeho případě však řidič sundá nohu z plynu v nějaké dvěstědvacítce. K úplnému srovnání s výše představenou dvojicí tedy nemůžeme přistoupit. A to vlastně ani při mapování akcelerace z klidu na stovku a dvoustovku, neboť na záběrech se promenuje vývojový prototyp. Italská automobilka pak zřejmě u tohoto exempláře provedla totéž, co má dle pověr dělat u novinářských vozů - poladila jej.
Jakkoliv bychom tedy dle oficiálních parametrů měli mít co do činění se sprintem na stovku za 2,85 sekundy a na dvoustovku za 7,6 sekundy, realita je v tomto případě výrazně jiná. První mety totiž „Pišta Hufnágl“ dosáhne již za 2,26 sekundy, tedy v podstatě nejrychleji z aktuálně dostupných aut - a to mezi ně můžeme započítat i elektromobily. Na dvojnásobek této hodnoty pak Ferrari potřebuje 6,94 sekundy, což je rovněž impozantní.
Suma sumárum lze pak dodat, že McLaren 720S a Porsche 911 GT2 RS jsou drtivě rychlí a bez problémů se vypořádají s mnohem dražším Fordem GT. Soudě podle posledního videa by ovšem minimálně v rámci akcelerace na stovku měly podlehnout nejnovějšímu Ferrari. Nicméně něco nám říká, že zákaznické vozy tak rychlé jako onen prototyp nebudou. Na ověření této teorie ale bude třeba ještě chvíli vyčkat...
Akcelerace dnešních supersportů je vskutku drtivá, jak dokazují McLaren 720S, Ford GT, Porsche 911 GT2 RS a Ferrari 488 Pista
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 57 minutami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 2 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 4 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva