Kouzlo německé dálnice v praxi? 100 km za 26 minut v relativně obyčejném autě

Není dnes jiného místa na světě, kde byste mohli takový jízdní výkon zvládnout legálně a s nadhledem. Chce to lepší auto a dost peněz na palivo, jen pro vyvolené to ale rozhodně není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Kouzlo německé dálnice v praxi? 100 km za 26 minut v relativně obyčejném autě

28.11.2018 | Petr Miler

Kouzlo německé dálnice v praxi? 100 km za 26 minut v relativně obyčejném autě

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Není dnes jiného místa na světě, kde byste mohli takový jízdní výkon zvládnout legálně a s nadhledem. Chce to lepší auto a dost peněz na palivo, jen pro vyvolené to ale rozhodně není.

O tom, jaký smysl má dnes neomezená rychlost na německých dálnicích, se pravidelně vedou diskuze. „Stejně na většině z nich dávno neplatí,” říkají jedni a mýlí se, neboť na dvou třetinách Autobahnů stále žádný limit není. „Stejně je doprava tak hustá, že už si neomezené rychlosti neužijete,” říkají druzí a už tak moc mimo terč nemíří - na vytížených úsecích v momentě silného provozu je jízda opravdu vysokou rychlostí nereálná. Ani to, ani jiné argumenty ale nepopírají, že neomezená rychlost v Německu smysl má, skoro vždy a ne nutně jen pro někoho.

I když je totiž doprava silná, pořád se obvykle v nejlevějším pruhu dá pravidelně jet mezi 160 a 200 km/h, třebaže ne stabilně. A když není a nebo se pohybujete po úsecích, které vytížené obecně nejsou, lze po nich jezdit klidně 250 km/h bez velkého rizika. V každém z těchto případů znamená vyšší rychlost dvě věci. Jednak rychlejší přesun, to je plus pro vás. A jednak fakt, že na dálnici trávíte méně času, to je plus pro všechny.

Němečtí dopravní experti říkají, že kdyby se zítra na tamních dálnicích zavedl standardní limit 130 km/h, doprava ve špičkách okamžitě zkolabuje. Při takové rychlosti by se na dálnici všechna auta prostě nevešla tak, aby byla s to se pohybovat jakkoli rychleji. Že to není přehnané, dokazují omezené úseky navazující na ty neomezené v době silnější dopravy. Stačí, aby přišel limit 130 km/h v okolí velkého sjezdu a najednou stojíte v koloně, i když se nestane žádná nehoda ani nic podobného. Jen část řidičů v tu chvíli ubere a na daném úseku vytvoří příliš hustou dopravu na to, aby se byla sto vůbec nějak hýbat, natož pak rychlostí 130 km/h.

Autobahn v tomto smyslu funguje a jak rychle se po něm lze přesouvat - a dálnici tím rychle opouštět - nejlépe ukazuje video níže. Člověk stojící za kanálem Cars on Autobahn na Youtube, který nám obvykle ukazuje akceleraci a vůbec dynamiku různých nových aut, tentokrát natočil prostě jen to, jak s Golfem GTI poslední generace ujel na klidnějším úseku 100 km za 26 minut. To je průměr přes 230 km/h v autě, které pořád stojí statisíce.

Jistě to není vůz pro každého a zaznamenaná spotřeba 25 litrů benzinu na 100 km také není nízká, ale pořád je to dost efektivní výkon, který už navíc se sebelepším autem těžko výrazně překonáte. Budete si muset pořídit násobně dražší vůz s výrazně vyšší spotřebou, abyste stáhli dalších pár minut - třeba o 6 minut kratší čas vyžaduje rychlostní průměr 300 km/h, to už bude při jakkoli citelnější dopravě hodně těžké zvládnout i s ryzím supersportem.

Autobahn tu zkrátka není pro radost, zefektivňuje dopravu pro rychlé i pro ty, kteří dynamické jízdě až tak neholdují. A když na to přijde, přínosný vážně nemusí být jen pro lidi, kterým z kapes koukají miliony.


Kouzlo německé dálnice v praxi? 100 km za 26 minut v relativně obyčejném autě - 1 - VW Golf VII GTI 100 km 26 minut 01Kouzlo německé dálnice v praxi? 100 km za 26 minut v relativně obyčejném autě - 2 - VW Golf VII GTI 100 km 26 minut 02Kouzlo německé dálnice v praxi? 100 km za 26 minut v relativně obyčejném autě - 3 - VW Golf VII GTI 100 km 26 minut 03Kouzlo německé dálnice v praxi? 100 km za 26 minut v relativně obyčejném autě - 4 - VW Golf VII GTI 100 km 26 minut 04Kouzlo německé dálnice v praxi? 100 km za 26 minut v relativně obyčejném autě - 5 - VW Golf VII GTI 100 km 26 minut 05Kouzlo německé dálnice v praxi? 100 km za 26 minut v relativně obyčejném autě - 6 - VW Golf VII GTI 100 km 26 minut 06Kouzlo německé dálnice v praxi? 100 km za 26 minut v relativně obyčejném autě - 7 - VW Golf VII GTI 100 km 26 minut 07Kouzlo německé dálnice v praxi? 100 km za 26 minut v relativně obyčejném autě - 8 - VW Golf VII GTI 100 km 26 minut 08
VW Golf GTI je stále relativně obyčejné auto

Kouzlo německé dálnice v praxi? 100 km za 26 minut v relativně obyčejném autě - 9 - VW Golf VII GTI 100 km 26 minut 09Kouzlo německé dálnice v praxi? 100 km za 26 minut v relativně obyčejném autě - 10 - VW Golf VII GTI 100 km 26 minut 10Kouzlo německé dálnice v praxi? 100 km za 26 minut v relativně obyčejném autě - 11 - VW Golf VII GTI 100 km 26 minut 11Kouzlo německé dálnice v praxi? 100 km za 26 minut v relativně obyčejném autě - 12 - VW Golf VII GTI 100 km 26 minut 12
Přesto i s ním lze na Autobahnu zaznamenat takový jízdní výkon za ještě přijatelné spotřeby paliva

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše