Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Kouzlo německé dálnice v praxi? 100 km za 26 minut v relativně obyčejném autě
28.11.2018 | Petr Miler
Není dnes jiného místa na světě, kde byste mohli takový jízdní výkon zvládnout legálně a s nadhledem. Chce to lepší auto a dost peněz na palivo, jen pro vyvolené to ale rozhodně není.
O tom, jaký smysl má dnes neomezená rychlost na německých dálnicích, se pravidelně vedou diskuze. „Stejně na většině z nich dávno neplatí,” říkají jedni a mýlí se, neboť na dvou třetinách Autobahnů stále žádný limit není. „Stejně je doprava tak hustá, že už si neomezené rychlosti neužijete,” říkají druzí a už tak moc mimo terč nemíří - na vytížených úsecích v momentě silného provozu je jízda opravdu vysokou rychlostí nereálná. Ani to, ani jiné argumenty ale nepopírají, že neomezená rychlost v Německu smysl má, skoro vždy a ne nutně jen pro někoho.
I když je totiž doprava silná, pořád se obvykle v nejlevějším pruhu dá pravidelně jet mezi 160 a 200 km/h, třebaže ne stabilně. A když není a nebo se pohybujete po úsecích, které vytížené obecně nejsou, lze po nich jezdit klidně 250 km/h bez velkého rizika. V každém z těchto případů znamená vyšší rychlost dvě věci. Jednak rychlejší přesun, to je plus pro vás. A jednak fakt, že na dálnici trávíte méně času, to je plus pro všechny.
Němečtí dopravní experti říkají, že kdyby se zítra na tamních dálnicích zavedl standardní limit 130 km/h, doprava ve špičkách okamžitě zkolabuje. Při takové rychlosti by se na dálnici všechna auta prostě nevešla tak, aby byla s to se pohybovat jakkoli rychleji. Že to není přehnané, dokazují omezené úseky navazující na ty neomezené v době silnější dopravy. Stačí, aby přišel limit 130 km/h v okolí velkého sjezdu a najednou stojíte v koloně, i když se nestane žádná nehoda ani nic podobného. Jen část řidičů v tu chvíli ubere a na daném úseku vytvoří příliš hustou dopravu na to, aby se byla sto vůbec nějak hýbat, natož pak rychlostí 130 km/h.
Autobahn v tomto smyslu funguje a jak rychle se po něm lze přesouvat - a dálnici tím rychle opouštět - nejlépe ukazuje video níže. Člověk stojící za kanálem Cars on Autobahn na Youtube, který nám obvykle ukazuje akceleraci a vůbec dynamiku různých nových aut, tentokrát natočil prostě jen to, jak s Golfem GTI poslední generace ujel na klidnějším úseku 100 km za 26 minut. To je průměr přes 230 km/h v autě, které pořád stojí statisíce.
Jistě to není vůz pro každého a zaznamenaná spotřeba 25 litrů benzinu na 100 km také není nízká, ale pořád je to dost efektivní výkon, který už navíc se sebelepším autem těžko výrazně překonáte. Budete si muset pořídit násobně dražší vůz s výrazně vyšší spotřebou, abyste stáhli dalších pár minut - třeba o 6 minut kratší čas vyžaduje rychlostní průměr 300 km/h, to už bude při jakkoli citelnější dopravě hodně těžké zvládnout i s ryzím supersportem.
Autobahn tu zkrátka není pro radost, zefektivňuje dopravu pro rychlé i pro ty, kteří dynamické jízdě až tak neholdují. A když na to přijde, přínosný vážně nemusí být jen pro lidi, kterým z kapes koukají miliony.
VW Golf GTI je stále relativně obyčejné auto
Přesto i s ním lze na Autobahnu zaznamenat takový jízdní výkon za ještě přijatelné spotřeby paliva
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejčtenější články
- Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva