Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Kompakt jedoucí v provozu až 318 km/h ukazuje, kam se posunula dynamika aut
16.9.2021 | Petr Miler
Ještě před pár dekádami byste museli mít některé z nejlepších a nejdražších aut světa, abyste něco podobného moli zažít. Dnes stačí upravit ojeté kompaktní Audi.
Nežasneme vždy nad tím, jakým směrem se posouvá automobilový svět. Racionální evoluce je zejména v posledních letech násilně usměrňována všemožnými nařízeními, která obvykle neberou ohled na reálný svět a nutí nám spoustu řešení, která jsou zkrátka horší, než by mohla být. Zejména některé typy aut táhnou tyto změny ke dnu, evoluci ale zastavit nesvedou. A v některých ohledech se projevuje velmi pozitivním způsobem.
Typickou ukázkou jsou vozy nižší střední třídy a hlavně pak jejich výkonné deriváty. Tyto modely si zachovávají svou každodenní použitelnost a přidávají k nim dynamiku, o které ještě před pár dekádami snili - a nanejvýš před pár lety ji prožívali - majitelé supersportů. Přitom jejich každodenní použitelnost byla a je tradičně mizerná.
Nejdále to v této třídě dotáhlo Audi RS3 Sportback, které zůstává docela obyčejným autem klidně pro mladší rodinu a přitom zadupe do země i Ferrari z minulé dekády. Je vážně málo situací, kdy byste v něm přemýšleli, že máte pod palcem málo výkonu. V předchozí generaci 8V dává jeho přeplňovaný pětiválec o objemu 2,5 litru výkon až 400 koní a 480 Nm točivého momentu. Pohon všech kol ve spolupráci se sedmistupňovým automatem zajišťuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy a ručička rychloměru skončí tam, kde ji zastaví standardní nebo příplatkový omezovač (tedy na 250 km/h nebo 280 km/h).
Auto tuhle dynamiku zvládá levou zadní, dokonce i po odstranění omezovače. Měli jsme tu čest s RS3 schopnou jet až 310 km/h a ani v tu chvíli se nedělo nic zvláštního - nebylo to příliš ani pro podvozek, ani třeba pro utěsnění interiéru před aerodynamickým hlukem. Jistě i proto se najdou lidé, chtějí využít skryté rezervy pětiválcového motoru. Těm nabízí řešení více úpravců a mezi nimi i firma DVX.
Ta si pohrála s RS3 na videu níže a díky většímu turbu a dalším souvisejícím vylepšením teď motor dává až 675 kobyl. To je více než u řady i současných supersportů a dynamika tomu odpovídá - stovka za 3,1 sekundy, dvoustovka bezpečně pod 10 sekund a i akcelerace z 0 na 300 km/h za 31,35 jsou parametry z říše fantazie. Vůz je díky lidem z AutoTopNL předvedl v běžném provozu na německé dálnici, kde se dostal s tachometrovou rychlostí až na 319 km/h. Pořád ohromující.
Není to ani tak auto pro každého. Ojetou RS3, která se stala základem této modifikace, dnes obtížně koupíte ve slušném stavu pod 1 milion Kč a podobná úprava vyjde na sumu okolo 400 tisíc Kč. Přesto je fascinující vidět, kam až se dostala taková auta - 319 km/h jako nic v pětidvéřové kompaktu, se kterým můžete vyrazit na nákupy? Něco takového nebylo před pár dekádami vůbec myslitelné, natož pak možné.
Audi RS3 jede jako splašené už v sériové podobě, po zásahu firmy DVX ale teprve ukazuje, co v něm vězí. Ilustrační foto: Audi
Zdroj: AutoTopNL@Youtube
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 4 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 58 minutami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 2 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 3 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 4 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva