Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií?
20.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Vůbec poprvé v historii využívá nějaký benzinový motor k pohonu více než polovinu energie paliva, která vznikne jeho spálením. Čáry a kouzla v tom ale nejsou.
Před několika málo dny Mercedes přepsal automobilovou historii, když oznámil, že se mu u pohonné jednotky F1 M08 EQ Power+ povedlo dosáhnout termální účinnosti vyšší než 50 procent. Vůbec poprvé tak nějaký benzinový motor konvertuje více než polovinu energie vzniklé hořením paliva na užitečnou práci. Výkonem přesahujícím 1 000 koní se tak rovná atmosférickým desetiválcům, vůči nim ale má poloviční spotřebu.
Funkčnost agregátu a zejména způsob, jak bylo dosaženo onoho historického milníku, na novém videu popsal Owen Jones, šéf výkonnostní divize Mercedesu v Brixworthu. V prvé fázi zapracováno na samotném 1,6litrovém šestiválci, který nyní spaluje palivo daleko lépe než předchozí inkarnace motoru. Ve druhé řadě byly minimalizovány třecí ztráty, ve finále pak došlo na vylepšení recirkulace výfukových plynů a zpětnou konverzi elektrické energie.
Tedy jinými slovy, ona více než 50procentní termální účinnost je spojena s celou hybridní jednotkou, nikoliv pouze s její spalovací částí. To ovšem nikterak nesnižuje výsledek, jehož Mercedes dosáhl. Je třeba si uvědomit, že zejména v této oblasti je zlepšení o každé procento velký úspěch. Třeba nový motor Toyoty - 2,5litrový čtyřválec Dynamic Force - dosahuje v hybridní verzi termální účinnosti 41 procent, ve standardní pak 40 %.
Ještě více pak úsilí Mercedesu učiněné za posledních pár let odhaluje pohled do historie spalovacích agregátů. Ty vůbec první pocházející z konce 19. století dosahovaly termální účinnosti 17 procent. Na první pohled jde o velmi nízké číslo, nicméně v roce 2014 hybridní jednotka Mercedesu pro monopost F1 dosahovala 29 %. Zatímco tedy za více než sto let bylo dosaženo zlepšení „jen“ o 12 procent, za poslední čtyři roky to bylo přes 21 %.
Právě proto je výsledek Mercedesu tak přelomový. Je ovšem nutné dodat, že této výjimečné účinnosti dosahuje agregát uzpůsobený laboratornímu měření, který se od agregátu Formule 1 nepatrně liší. Na druhou stranu ovšem odpovídá specifikacím FIA a pokud by Mercedes chtěl, mohl by jej k pohonu monopostu použít. Dá se proto předpokládat, že stejně účinné budou zakrátko i agregáty, jež užívá Lewis Hamilton ve svém „služebáku“.
Šéf výkonnostní divize Mercedesu Owen Jones osvětlil, kterak značka dosáhla u benzinového motoru termální účinnosti vyšší než 50 procent. A neopomněl připomenout, že silniční AMG Project One dostane ten samý, jen upravený
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 49 minutami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch