Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií?
20.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Vůbec poprvé v historii využívá nějaký benzinový motor k pohonu více než polovinu energie paliva, která vznikne jeho spálením. Čáry a kouzla v tom ale nejsou.
Před několika málo dny Mercedes přepsal automobilovou historii, když oznámil, že se mu u pohonné jednotky F1 M08 EQ Power+ povedlo dosáhnout termální účinnosti vyšší než 50 procent. Vůbec poprvé tak nějaký benzinový motor konvertuje více než polovinu energie vzniklé hořením paliva na užitečnou práci. Výkonem přesahujícím 1 000 koní se tak rovná atmosférickým desetiválcům, vůči nim ale má poloviční spotřebu.
Funkčnost agregátu a zejména způsob, jak bylo dosaženo onoho historického milníku, na novém videu popsal Owen Jones, šéf výkonnostní divize Mercedesu v Brixworthu. V prvé fázi zapracováno na samotném 1,6litrovém šestiválci, který nyní spaluje palivo daleko lépe než předchozí inkarnace motoru. Ve druhé řadě byly minimalizovány třecí ztráty, ve finále pak došlo na vylepšení recirkulace výfukových plynů a zpětnou konverzi elektrické energie.
Tedy jinými slovy, ona více než 50procentní termální účinnost je spojena s celou hybridní jednotkou, nikoliv pouze s její spalovací částí. To ovšem nikterak nesnižuje výsledek, jehož Mercedes dosáhl. Je třeba si uvědomit, že zejména v této oblasti je zlepšení o každé procento velký úspěch. Třeba nový motor Toyoty - 2,5litrový čtyřválec Dynamic Force - dosahuje v hybridní verzi termální účinnosti 41 procent, ve standardní pak 40 %.
Ještě více pak úsilí Mercedesu učiněné za posledních pár let odhaluje pohled do historie spalovacích agregátů. Ty vůbec první pocházející z konce 19. století dosahovaly termální účinnosti 17 procent. Na první pohled jde o velmi nízké číslo, nicméně v roce 2014 hybridní jednotka Mercedesu pro monopost F1 dosahovala 29 %. Zatímco tedy za více než sto let bylo dosaženo zlepšení „jen“ o 12 procent, za poslední čtyři roky to bylo přes 21 %.
Právě proto je výsledek Mercedesu tak přelomový. Je ovšem nutné dodat, že této výjimečné účinnosti dosahuje agregát uzpůsobený laboratornímu měření, který se od agregátu Formule 1 nepatrně liší. Na druhou stranu ovšem odpovídá specifikacím FIA a pokud by Mercedes chtěl, mohl by jej k pohonu monopostu použít. Dá se proto předpokládat, že stejně účinné budou zakrátko i agregáty, jež užívá Lewis Hamilton ve svém „služebáku“.
Šéf výkonnostní divize Mercedesu Owen Jones osvětlil, kterak značka dosáhla u benzinového motoru termální účinnosti vyšší než 50 procent. A neopomněl připomenout, že silniční AMG Project One dostane ten samý, jen upravený
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 4 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 7 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 21:40 - řidičBOB
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda