Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií?
20.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Vůbec poprvé v historii využívá nějaký benzinový motor k pohonu více než polovinu energie paliva, která vznikne jeho spálením. Čáry a kouzla v tom ale nejsou.
Před několika málo dny Mercedes přepsal automobilovou historii, když oznámil, že se mu u pohonné jednotky F1 M08 EQ Power+ povedlo dosáhnout termální účinnosti vyšší než 50 procent. Vůbec poprvé tak nějaký benzinový motor konvertuje více než polovinu energie vzniklé hořením paliva na užitečnou práci. Výkonem přesahujícím 1 000 koní se tak rovná atmosférickým desetiválcům, vůči nim ale má poloviční spotřebu.
Funkčnost agregátu a zejména způsob, jak bylo dosaženo onoho historického milníku, na novém videu popsal Owen Jones, šéf výkonnostní divize Mercedesu v Brixworthu. V prvé fázi zapracováno na samotném 1,6litrovém šestiválci, který nyní spaluje palivo daleko lépe než předchozí inkarnace motoru. Ve druhé řadě byly minimalizovány třecí ztráty, ve finále pak došlo na vylepšení recirkulace výfukových plynů a zpětnou konverzi elektrické energie.
Tedy jinými slovy, ona více než 50procentní termální účinnost je spojena s celou hybridní jednotkou, nikoliv pouze s její spalovací částí. To ovšem nikterak nesnižuje výsledek, jehož Mercedes dosáhl. Je třeba si uvědomit, že zejména v této oblasti je zlepšení o každé procento velký úspěch. Třeba nový motor Toyoty - 2,5litrový čtyřválec Dynamic Force - dosahuje v hybridní verzi termální účinnosti 41 procent, ve standardní pak 40 %.
Ještě více pak úsilí Mercedesu učiněné za posledních pár let odhaluje pohled do historie spalovacích agregátů. Ty vůbec první pocházející z konce 19. století dosahovaly termální účinnosti 17 procent. Na první pohled jde o velmi nízké číslo, nicméně v roce 2014 hybridní jednotka Mercedesu pro monopost F1 dosahovala 29 %. Zatímco tedy za více než sto let bylo dosaženo zlepšení „jen“ o 12 procent, za poslední čtyři roky to bylo přes 21 %.
Právě proto je výsledek Mercedesu tak přelomový. Je ovšem nutné dodat, že této výjimečné účinnosti dosahuje agregát uzpůsobený laboratornímu měření, který se od agregátu Formule 1 nepatrně liší. Na druhou stranu ovšem odpovídá specifikacím FIA a pokud by Mercedes chtěl, mohl by jej k pohonu monopostu použít. Dá se proto předpokládat, že stejně účinné budou zakrátko i agregáty, jež užívá Lewis Hamilton ve svém „služebáku“.
Šéf výkonnostní divize Mercedesu Owen Jones osvětlil, kterak značka dosáhla u benzinového motoru termální účinnosti vyšší než 50 procent. A neopomněl připomenout, že silniční AMG Project One dostane ten samý, jen upravený
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 4 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před hodinou - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 3 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 4 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 5 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva