Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Na nejrychlejší moderní supersport špička mezi motorkami nestačí už ani v přímce
13.5.2019 | Mirek Mazal
Motorky měly vždy problém stačit rychlým autům na technické trati, při akceleraci ale vzhledem poměru výkonu a hmotnosti a malé čelní ploše dominovaly. Teď už neplatí ani to, od startu do cíle.
Před pár hodinami jsme vám na příkladu kompaktu schopného vyvinout v provozu rychlost až 316 km/h ukazovali, kam se v posledních letech dostala dynamicka aut schopných sloužit jako každodenní přibližovadla. Není to ale jediný segment, který kráčí mílovými kroky vpřed - až absurdně rychlé jsou dnes i supersporty, tedy ještě relativně dosažitelná auta, která si neříkají „hyper” a na jejichž pořízení nepotřebujete desítky milionů.
Mezi nimi aktuálně dominuje McLaren, který produkuje až nepochopitelně rychlé automobily. Jeho 720S dnes patří na samý vrchol potravního řetězce, před kterým neobhájí své výsadní postavení ani donedávna neporazitelné Bugatti Veyron. Právě Veyron býval prakticky jediným vyrovnaným soupeřem pro nejrychlejší silniční motorky při akceleraci v přímce, i tady se ale časy změnily.
Píše se rok 2019 a díky obrovskému pokroku v technologii jsou nejlepší supersporty opravdu mimořádně rychle. Zmíněný McLaren 720S definuje vidlicový osmiválec umístěný před zadní nápravou, který dozrál do objemu čtyř litrů, z nichž doluje výkon až 530 kW (720 koní) točivý moment nejvýše a 770 Nm. Auto váží 1 543 kilogramů a s pomocí sedmistupňového automatu napojeného na zadní nápravu dokáže akcelerovat na 100 km/h za 2,9 sekundy. Rozjezd podobný vzletu tryskáče končí na hranici 341 km/h.
Co čísla znamenají, poznal jezdec na BMW S1000RR modelového roku 2019. Novinka na silnici těžko hledá sobě rovného v přímém zrychlení. Přestavěný motor s variabilním časováním ventilů produkuje 151 kW (205 koní) a 112,5 Nm při muší váze stroje. Řada odlehčení na všech částech motocyklu umožnila redukovat hmotnost až na 197 kilogramů, proto by stovka měla být otázkou taktéž času okolo tří sekund, maximální rychlost přesahuje cifru 300 km/h.
Mezi dva soutěživé řidiče se připletl ještě Ariel Atom 4. Sada trubek s čtyřválcovým dvoulitrem Honda K20C i-VTEC umí 239 kW a 434 Nm, což je pro lehký automobil akorát na zrychlení na 97 km/h za 2,8 sekundy. Pohon zadních kol s manuální převodovkou osazenou šesti stupni dovedou ustát maximální rychlost 260 km/h.
Papírové předpoklady dávaly Arielu šanci zapojit se do závodu, ale hlavní roli hrály stroje McLarenu a BMW. Na letišti nakonec o fous zvítězil britský model, a to dokonce v pomalejší verzi Spider. Modrý supersport za sebou slyšel jen hukot dvou výfuků, které ovívaly motocyklového snaživce následovaného Atomem. První start sice motorka vyhrála, ale kvůli ulitému startu se odpočítávání muselo odehrát znovu. Druhé měření sil se stalo vítěznou záležitostí pro vážně rychlý supersport.
Motorkář mohl mít dobrý pocit jen z vyšší rychlosti v cíli čtvrt míle, ale časová ztráta dosáhla 0,28 sekundy. Třetímu Arielu chybělo už 1,02 sekundy. Podobný scénář se opakoval na trati půl míle, ani zde 720S nedovolilo žádné překvapení. Fascinující souboj i výsledek, na technické trati si proti McLarenu žádná silniční motorka ani neškrtne, nenajde zjevně jedinou chvíli, kdy by mohla mít navrch.
Měření schopností se změnilo v one car show pro McLaren 720S, jeho dynamika je vážně neuvěřitelná
Zdroj: Autocar@Youtube
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Britové vyzkoušeli inovovaný Ford Puma ST, který přišel o motor i převodovku. Selhává přesně tam, kde měl excelovat
28.2.2024 - Číňané chystají nový kombík pro Evropu, v poměru dynamiky, prostornosti a ceny by mohl být bezkonkurenční nabídkou
28.2.2024 - Audi se chytilo do pasti svých elektrických plánů, cokoli s některými modely teď udělá, bude to špatně
29.2.2024 - Nový levný kombík Lady předčasně odhalil únik patentových obrázků. Divným jménem odrazuje, cenou by měl lákat
29.2.2024 - Lamborghini upravené na 1 250 koní se v běžném provozu rozjelo na 363 km/h, něco takového se pořád nevídá
29.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva