Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Na nejrychlejší moderní supersport špička mezi motorkami nestačí už ani v přímce
13.5.2019 | Mirek Mazal
Motorky měly vždy problém stačit rychlým autům na technické trati, při akceleraci ale vzhledem poměru výkonu a hmotnosti a malé čelní ploše dominovaly. Teď už neplatí ani to, od startu do cíle.
Před pár hodinami jsme vám na příkladu kompaktu schopného vyvinout v provozu rychlost až 316 km/h ukazovali, kam se v posledních letech dostala dynamicka aut schopných sloužit jako každodenní přibližovadla. Není to ale jediný segment, který kráčí mílovými kroky vpřed - až absurdně rychlé jsou dnes i supersporty, tedy ještě relativně dosažitelná auta, která si neříkají „hyper” a na jejichž pořízení nepotřebujete desítky milionů.
Mezi nimi aktuálně dominuje McLaren, který produkuje až nepochopitelně rychlé automobily. Jeho 720S dnes patří na samý vrchol potravního řetězce, před kterým neobhájí své výsadní postavení ani donedávna neporazitelné Bugatti Veyron. Právě Veyron býval prakticky jediným vyrovnaným soupeřem pro nejrychlejší silniční motorky při akceleraci v přímce, i tady se ale časy změnily.
Píše se rok 2019 a díky obrovskému pokroku v technologii jsou nejlepší supersporty opravdu mimořádně rychle. Zmíněný McLaren 720S definuje vidlicový osmiválec umístěný před zadní nápravou, který dozrál do objemu čtyř litrů, z nichž doluje výkon až 530 kW (720 koní) točivý moment nejvýše a 770 Nm. Auto váží 1 543 kilogramů a s pomocí sedmistupňového automatu napojeného na zadní nápravu dokáže akcelerovat na 100 km/h za 2,9 sekundy. Rozjezd podobný vzletu tryskáče končí na hranici 341 km/h.
Co čísla znamenají, poznal jezdec na BMW S1000RR modelového roku 2019. Novinka na silnici těžko hledá sobě rovného v přímém zrychlení. Přestavěný motor s variabilním časováním ventilů produkuje 151 kW (205 koní) a 112,5 Nm při muší váze stroje. Řada odlehčení na všech částech motocyklu umožnila redukovat hmotnost až na 197 kilogramů, proto by stovka měla být otázkou taktéž času okolo tří sekund, maximální rychlost přesahuje cifru 300 km/h.
Mezi dva soutěživé řidiče se připletl ještě Ariel Atom 4. Sada trubek s čtyřválcovým dvoulitrem Honda K20C i-VTEC umí 239 kW a 434 Nm, což je pro lehký automobil akorát na zrychlení na 97 km/h za 2,8 sekundy. Pohon zadních kol s manuální převodovkou osazenou šesti stupni dovedou ustát maximální rychlost 260 km/h.
Papírové předpoklady dávaly Arielu šanci zapojit se do závodu, ale hlavní roli hrály stroje McLarenu a BMW. Na letišti nakonec o fous zvítězil britský model, a to dokonce v pomalejší verzi Spider. Modrý supersport za sebou slyšel jen hukot dvou výfuků, které ovívaly motocyklového snaživce následovaného Atomem. První start sice motorka vyhrála, ale kvůli ulitému startu se odpočítávání muselo odehrát znovu. Druhé měření sil se stalo vítěznou záležitostí pro vážně rychlý supersport.
Motorkář mohl mít dobrý pocit jen z vyšší rychlosti v cíli čtvrt míle, ale časová ztráta dosáhla 0,28 sekundy. Třetímu Arielu chybělo už 1,02 sekundy. Podobný scénář se opakoval na trati půl míle, ani zde 720S nedovolilo žádné překvapení. Fascinující souboj i výsledek, na technické trati si proti McLarenu žádná silniční motorka ani neškrtne, nenajde zjevně jedinou chvíli, kdy by mohla mít navrch.
Měření schopností se změnilo v one car show pro McLaren 720S, jeho dynamika je vážně neuvěřitelná
Zdroj: Autocar@Youtube
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 11:12 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz