Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Na Slovensku se stala velmi poučná nehoda, její viník se stále hledá
31.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Je to ukázkový případ omezeného vnímání provozu kolem sebe jedním řidičem a podcenění tohoto faktoru tím druhým. Následky jsou naštěstí mírné.
Schopnost vnímat dění okolo sebe a předvídat možné chyby ostatních jsou dva základní předpoklady bezpečného návratu domů pokaždé, když vyrazíte na silnice. Přesto ani jednoho vysoké procento šoférů není schopno. Jak to víme? Stačí se na cestách podívat kolem sebe. Nebude trvat dlouho, než narazíte na vůz, jehož řidič je zahleděný do tachometru, aby náhodou nepřekročil a vnější svět jakoby pro něj neexistoval. A je jen otázkou času, než se mu přiblíží jiný, který není buď schopen a nebo ochoten předvídat jeho chování. Když se takoví dva sejdou, k nehodě je vždy velmi blízko.
Přesně takoví dva piloti se ve čtvrtek 25. ledna potkali na silnici II. třídy číslo 519 ze Žiliny mezi obcemi Ležiachov a Turčiansky Ďur. Tam po chvíli klidu začal stříbrný Passat B5 předjíždět obtížně identifikovatelné tmavé auto (Opel Astra?) a před ním jedoucí dodávku. Z pohledu řidiče za ním, který měl ve voze umístěnou palubní kameru, udělal všechno správně - vyhodil blinkr už v době, kdy se z protisměru blížil jiný vůz a dal tak najevo svůj další úmysl. Jakmile auto v protisměru přejelo, začal rozvážným způsobem předjíždět.
Řidič tmavého vozu se ale po chvíli rozhodl pro totéž a byť to nemůžeme s jistotou říci, blinkrem svůj úmysl najevo nejspíše nedal. A Passat za sebou přehlédl. Pustil se tak do předjížděcího manévru přesně ve chvíli, když už Passat byl na jeho úrovni a to nikdy není dobře. Máme pocit, že tohle se dalo předvídat, šofér Volkswagenu mohl být obezřetnější a dalším patáliím mohl prozíravostí zabránit. Jenže nestalo se to.
Stříbrný Passat tak už jen v krizi prudce zabrzdil, aby se vyhnul střetu. K jeho smůle měl ale levou část auta na nezpevněné krajnici, která brzdící automobil rozhodila a poslala nejprve do svodidla a pak i na druhou stranu do zasněženého pole. Vzhledem k nastalé situaci byla tato nehoda nepochybně dílem řidiče tmavého auta, špatně ale skončila pro šoféra VW. Zároveň je ovšem třeba dodat, že mohla dopadnout i mnohem hůř, tady možná i auto půjde relativně snadno opravit.
Pro nás je to především cenná možnost poučit se z cizích chyb. Kardinálního omylu se tu dopustil řidič tmavého vozu, který jednoznačně nesledoval provoz za sebou. A nechyboval jen tím, byl i zbytečně nerozvážný. Kdyby si lépe všímal situace před sebou a předjíždění započal hned po přejetí vozu v protisměru, nemohlo se nic podobného stát. Tady přílišná váhavost není na místě - buď musíte provoz sledovat a vyrazit hned, nebo vůbec a nechat předjet ostatní, kteří si situaci přečetli lépe.
Ani šofér Passatu ale není zcela z obliga. Když předjíždíte více aut v řadě, musíte vždy počítat s tím, že se někdo další rozhodne předjíždět též a přehlédne vás. Je třeba si ostatních aut všímat a reagovat na každý drobný náznak pohybu, nehodě to snadno může předejít. Však málokdy někdo z kolony vyrazí tak, že se s tím už nedá nic dělat. Tady to tak rozhodně nebylo.
Dodejme, že řidič tmavého auta z místa nehody ujel. Nechceme říkat, že úmyslně - pokud neviděl, že se mu někdo zezadu blíží, nemusel vidět ani to, že za ním bourá. Podle dostupných informací jej i nyní stále hledá policie, aby pomohl nehodu objasnit. Tak pokud byste tušili, kdo to je nebo jste snad dotyčným byli vy sami... Přihlásit se tady není žádná prohra - chyby děláme všichni a tady to naštěstí dopadlo ještě docela dobře.
Kdyby někdo věděl podrobnosti o modrém vozidlu (pravděpodobně Opel Astra), ať se přihlásí. Pomůže to pochopit, co se stalo a vyřešit nesrovnalosti
Zdroj: Road Cams@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva