Nad Saabem se zavřela voda, jeho majitel požádal o vyhlášení bankrotu

Dneškem končí minimálně jedna významná kapitola historie automobilky Saab. Sám šéf jejího vlastníka Victor Muller dopoledne požádal soud o vyhlášení bankrotu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Nad Saabem se zavřela voda, jeho majitel požádal o vyhlášení bankrotu

19.12.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Nad Saabem se zavřela voda, jeho majitel požádal o vyhlášení bankrotu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dneškem končí minimálně jedna významná kapitola historie automobilky Saab. Sám šéf jejího vlastníka Victor Muller dopoledne požádal soud o vyhlášení bankrotu.

Stalo se tak to, co se po víkendovém zveřejnění stanoviska General Motors k poslednímu plánu na záchranu firmy stát muselo. Americký koncern odmítl Saab jakkoli podporovat v případě, že kontrolu nad ním přímo či nepřímo převezme firma Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Čínský investor v návaznosti na tento krok odmítl dále participovat na financování reorganizace švédské firmy a jejím současným vlastníkům nezbylo nic jiného než kapitulovat. Přímo nejviditelnější postava Swedish Automobile, holandského majitele Saabu, Victor Muller, tak před malou chvíli předal žádost o vyhlášení bankrotu Saabu okresnímu soudu ve švédském Vanersborgsu

Není důvod předpokládat, že by soud tento návrh neschválil, však de facto o totéž žádá soud stále úřadující nucený správce Guy Lofalk. Co bude mít tento krok za následek ale můžeme nyní jen spekulovat.

Tím úplně nejčernějším scénářem je, že Saab zkrátka přestane existovat poté, co věřitelé z prodeje majetku firmy uspokojí alespoň část svých pohledávek. Podle našeho soudu je ale spíše nepravděpodobné, že by k tomuto došlo. Největší hodnotu na Saabu má jeho know how a značka, nikoli výrobní závod, vybavení či neprodané zásoby, a tak lze předpokládat, že se likvidátor pokusí zpeněžit právě především toto aktivum. Může se stát, že podobně jako v případě české Sazky bude jinému subjektu prodána firma jako celek a věřitelé budou uspokojeni z takto získaných prostředků, spíše ale dojde k prodeji značky a dalšího duševního vlastnictví firmy samostatně. V takovém případě by Saab existoval dále, stal by se ale jen značkou jiného výrobce (třeba nějakého čínského, i tak to může přes všechny zvraty skončit) a jeho technická návaznost na dosavadní produkty by byla více či méně omezená. Takto dnes existuje např. kdysi britské MG.

Jisté ovšem je, že dneškem skončí zdánlivě nekonečný seriál o vzestupech a pádech současných majitelů Saabu při snaze firmu zachránit v její dnešní podobě. Neznamená to ovšem, že bychom o dalším osudu firmy přestali psát úplně, pořádná plejáda článků na toto téma se bude ještě chvíli dále rozrůstat. V jakém smyslu, to ukážou nejbližší dny a týdny. Přes Svátky se patrně nic zásadního ve Švédsku neodehraje, hned v lednu ale můžeme čekat detaily ke scénářům dalšího vývoje, které v tuto chvíli připadají v úvahu.


Nad Saabem se zavřela voda, jeho majitel požádal o vyhlášení bankrotu - 1 - Saab vyroba 03Nad Saabem se zavřela voda, jeho majitel požádal o vyhlášení bankrotu - 2 - Saab vyroba 02Nad Saabem se zavřela voda, jeho majitel požádal o vyhlášení bankrotu - 3 - Saab vyroba 01
Smutek je na místě výroba v Trollhatanu se jen tak nerozjede, pokud vůbec...

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.