Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Někdo vytáhl do ulic tuhle 38 let starou raritu. A nové sporťáky rázem nikoho nebraly
25.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Stalo se tak v centru města, kde se to jen hemží těmi nejexkluzivnějšími auty světa. Přesto rázem všechna musela sklonit hlavu před tímto staříkem, snad i ráda.
Renault 5 Turbo spatřil světlo světa v 80. letech 20. století ve Francii. Premiéru si odbyl na autosalonu v roce 1980 a zahájil tím novou éru rychlých hatchbacků. Auto vznikalo na výrobní lince Alpine v Dieppe, zpočátku byla plánována produkce 400 vozů potřebná kvůli sportovní homologaci pro tehdejší skupinu 4. Celkový počet ale později navýšila druhá generace.
Karoserie je proti sériovému provedení prodloužená o pět centimetrů. Konstruktéři chtěli co nejvíc snížit hmotnost, proto dveře a střechu vyrobili z hliníku. První vyrobené kousky měly na výběr ze dvou speciálních metalických odstínu laku. Modrá Blue Mount Olympus nebo červená Rosso Granada ladily s modro-červeným interiérem.
Prostor uvnitř je zpracován opravdu zajímavě, první série 400 jednotek R5 Turbo pro homologaci postrádá jakékoliv vybavení zvyšující komfort. To přišlo na řadu až po skončení homologační produkce. Poté nechybělo audio nebo elektrické stahování oken. V roce 1983 přišel nástupce s označením R5 Turbo 2, který za účelem snížení výrobních nákladů, a také prodejních cen, dostal klasický přístrojový panel a místo hliníkových dílů karoserie nastoupily ocelové plechy, čímž se zvýšila hmotnost minimálně o 30 kilogramů proti původnímu typu.
V době úspěchu Lancie Stratos s motorem uprostřed se Renault pokusil o to stejné. Studio Bertone navrhlo novou zadní část malého R5, kam se vměstnal turbem přeplňovaný motor o objemu 1,4 litru. Ve standardní formě motor poskytoval výkon 118 kW (160 koní) a 221 Nm točivého momentu posílané na zadní hnanou nápravu přes 5 stupňů manuální převodovky.
Během spuštění prodeje to bylo nejrychlejší produkční francouzské auto. O něco těžší druhá generace byla podobně výkonná, ale výbava navíc mírně zkazila syrovost první série. Turbo 2 i přes náklad navíc dosahovalo maximální rychlost 200 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy. Poslední malý výtržník opustil fabriku v roce 1984, dodnes se jich zachovalo jen málo. A to málo se rozhodně nevídá v běžném provozu.
Právě proto dělá radost potkat na ulici muzejní exemplář na normálních registračních značkách. Takový zázrak se poštěstil v Londýně, kde geniální hot hatch z 80. let zaujal všechny kolemjdoucí. A to se bavíme o noblesní čtvrti Belgravia, kde se to jen hýří supersporty - ty byly dle autora snímků rázem na druhé koleji.
Pánové obdivovali ostré tvary a brutální karoserii, znalci dojatě zírali, s kým mají tu čest a ženy koukaly na malého drzouna s obdivem. Červený vyleštěný Renault vzbudil větší pozdvižení, než všechna „tuctová” Porsche, Lamborghini a Ferrari dohromady. Sportovní náčiní můžete obdivovat i vy na fotkách. A schválně, jestli se vám podaří rozluštit číslo kusu na plaketě uprostřed palubní desky...
Malá odvozenina od Renaultu 5 byla navržena pro rallye, ale byla také prodávána v civilní verzi. Je jich tak málo, že najít pojízdný kus bez poruch chce štěstí. Všimněte si univerzálního modro-červeného interiéru.
Zdroj: Auto Junk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 2 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejčtenější články
- Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 17:16 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova