Někdo vytáhl do ulic tuhle 38 let starou raritu. A nové sporťáky rázem nikoho nebraly

Stalo se tak v centru města, kde se to jen hemží těmi nejexkluzivnějšími auty světa. Přesto rázem všechna musela sklonit hlavu před tímto staříkem, snad i ráda.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Někdo vytáhl do ulic tuhle 38 let starou raritu. A nové sporťáky rázem nikoho nebraly

25.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Někdo vytáhl do ulic tuhle 38 let starou raritu. A nové sporťáky rázem nikoho nebraly

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Stalo se tak v centru města, kde se to jen hemží těmi nejexkluzivnějšími auty světa. Přesto rázem všechna musela sklonit hlavu před tímto staříkem, snad i ráda.

Renault 5 Turbo spatřil světlo světa v 80. letech 20. století ve Francii. Premiéru si odbyl na autosalonu v roce 1980 a zahájil tím novou éru rychlých hatchbacků. Auto vznikalo na výrobní lince Alpine v Dieppe, zpočátku byla plánována produkce 400 vozů potřebná kvůli sportovní homologaci pro tehdejší skupinu 4. Celkový počet ale později navýšila druhá generace.

Karoserie je proti sériovému provedení prodloužená o pět centimetrů. Konstruktéři chtěli co nejvíc snížit hmotnost, proto dveře a střechu vyrobili z hliníku. První vyrobené kousky měly na výběr ze dvou speciálních metalických odstínu laku. Modrá Blue Mount Olympus nebo červená Rosso Granada ladily s modro-červeným interiérem.

Prostor uvnitř je zpracován opravdu zajímavě, první série 400 jednotek R5 Turbo pro homologaci postrádá jakékoliv vybavení zvyšující komfort. To přišlo na řadu až po skončení homologační produkce. Poté nechybělo audio nebo elektrické stahování oken. V roce 1983 přišel nástupce s označením R5 Turbo 2, který za účelem snížení výrobních nákladů, a také prodejních cen, dostal klasický přístrojový panel a místo hliníkových dílů karoserie nastoupily ocelové plechy, čímž se zvýšila hmotnost minimálně o 30 kilogramů proti původnímu typu.

V době úspěchu Lancie Stratos s motorem uprostřed se Renault pokusil o to stejné. Studio Bertone navrhlo novou zadní část malého R5, kam se vměstnal turbem přeplňovaný motor o objemu 1,4 litru. Ve standardní formě motor poskytoval výkon 118 kW (160 koní) a 221 Nm točivého momentu posílané na zadní hnanou nápravu přes 5 stupňů manuální převodovky.

Během spuštění prodeje to bylo nejrychlejší produkční francouzské auto. O něco těžší druhá generace byla podobně výkonná, ale výbava navíc mírně zkazila syrovost první série. Turbo 2 i přes náklad navíc dosahovalo maximální rychlost 200 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy. Poslední malý výtržník opustil fabriku v roce 1984, dodnes se jich zachovalo jen málo. A to málo se rozhodně nevídá v běžném provozu.

Právě proto dělá radost potkat na ulici muzejní exemplář na normálních registračních značkách. Takový zázrak se poštěstil v Londýně, kde geniální hot hatch z 80. let zaujal všechny kolemjdoucí. A to se bavíme o noblesní čtvrti Belgravia, kde se to jen hýří supersporty - ty byly dle autora snímků rázem na druhé koleji.

Pánové obdivovali ostré tvary a brutální karoserii, znalci dojatě zírali, s kým mají tu čest a ženy koukaly na malého drzouna s obdivem. Červený vyleštěný Renault vzbudil větší pozdvižení, než všechna „tuctová” Porsche, Lamborghini a Ferrari dohromady. Sportovní náčiní můžete obdivovat i vy na fotkách. A schválně, jestli se vám podaří rozluštit číslo kusu na plaketě uprostřed palubní desky...


Někdo vytáhl do ulic tuhle 38 let starou raritu. A nové sporťáky rázem nikoho nebraly - 1 - Renault R5 Turbo 1980 spatren v Londyne 01Někdo vytáhl do ulic tuhle 38 let starou raritu. A nové sporťáky rázem nikoho nebraly - 2 - Renault R5 Turbo 1980 spatren v Londyne 02Někdo vytáhl do ulic tuhle 38 let starou raritu. A nové sporťáky rázem nikoho nebraly - 3 - Renault R5 Turbo 1980 spatren v Londyne 03Někdo vytáhl do ulic tuhle 38 let starou raritu. A nové sporťáky rázem nikoho nebraly - 4 - Renault R5 Turbo 1980 spatren v Londyne 04Někdo vytáhl do ulic tuhle 38 let starou raritu. A nové sporťáky rázem nikoho nebraly - 5 - Renault R5 Turbo 1980 spatren v Londyne 05Někdo vytáhl do ulic tuhle 38 let starou raritu. A nové sporťáky rázem nikoho nebraly - 6 - Renault R5 Turbo 1980 spatren v Londyne 06Někdo vytáhl do ulic tuhle 38 let starou raritu. A nové sporťáky rázem nikoho nebraly - 7 - Renault R5 Turbo 1980 spatren v Londyne 07Někdo vytáhl do ulic tuhle 38 let starou raritu. A nové sporťáky rázem nikoho nebraly - 8 - Renault R5 Turbo 1980 spatren v Londyne 08Někdo vytáhl do ulic tuhle 38 let starou raritu. A nové sporťáky rázem nikoho nebraly - 9 - Renault R5 Turbo 1980 spatren v Londyne 09
Malá odvozenina od Renaultu 5 byla navržena pro rallye, ale byla také prodávána v civilní verzi. Je jich tak málo, že najít pojízdný kus bez poruch chce štěstí. Všimněte si univerzálního modro-červeného interiéru.

Zdroj: Auto Junk

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše