Olověné akumulátory prý mají budoucnost, z mild hybridů udělají levné zboží

Evropské konsorcium pro pokročilé olověné akumulátory chce propagovat použití těchto baterií v mild hybridech. Jejich hlavní výhodou je nižší cena.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Olověné akumulátory prý mají budoucnost, z mild hybridů udělají levné zboží

25.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Olověné akumulátory prý mají budoucnost, z mild hybridů udělají levné zboží

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Evropské konsorcium pro pokročilé olověné akumulátory chce propagovat použití těchto baterií v mild hybridech. Jejich hlavní výhodou je nižší cena.

O použití klasických olovo-uhlíkových akumulátorů pro mild hybridy jsme už slyšeli. Kia dokonce připravuje takto fungující diesel-elektrickou Optimu T-Hybrid, která bude moci kousek ujet i na elektřinu. To u mild hybridů není obvyklé, většinou zde slouží elektřina jen jako berlička pro vyšší výkon či pohon elektroniky v případě start-stopem vypnutého motoru.

Co je však novinkou, je existence Evropského konsorcia pro pokročilé olověné akumulátory, anglicky European Advanced Lead-Acid Battery Consortium, tedy EALABC. Toto konsorcium je divizí ALABC, celosvětového konsorcia, a má v plánu „informovat automobilový průmysl o environmentálních a finančních benefitech pokročilých olovo-uhlíkových bateriích, které se dostávají do prodeje pro nové generace levnějších 48voltových 'superhybridů'”.

Primárně chce vysvětlit výhody, mezi něž patří hlavně výrazně nižší cena oproti lithium-ionovým bateriím. Konkrétně by se mohla dostat pod 250 dolarů (5 436 korun) za kilowatthodinu - jelikož mild hybridům stačí pár kilowatthodin, baterie by nemusely být tak drahé, jako jsou u elektromobilů. Ty konsorcium považuje za příliš drahé pro průměrného motoristu, což potvrzují jejich vysoké ceny navzdory dotacím ze všech stran.

Dlouhodobým cílem je pochopitelně snížit spotřebu paliva resp. emise CO2, konkrétně až o 30 % ve srovnání s dneškem. Cena jednoprocentního snížení emisí technologií mild hybridů s použitím tohoto typu akumulátorů by se mohla pohybovat mezi 50 - 60 Eur (zhruba 1 350 - 1 620 korun), což má být méně než u jiných řešení.

Snahu o racionálnější pohled na věc pochopitelně vítáme, stále ale nejsme přesvědčeni, zda jsou hybridy v jakékoli podobě vůbec s to nějakou vyšší efektivitu zajistit. Uvážíme-li dodatečné náklady na jejich vývoj a výrobu ve srovnání s prakticky nulovým až záporným přínosem při maximálně efektivní úsporné jízdě, zdají se být slepou uličkou, ať už na papíře fungují jakkoli.


Olověné akumulátory prý mají budoucnost, z mild hybridů udělají levné zboží - 1 - 2015 kia optima diesel hybrid 01Olověné akumulátory prý mají budoucnost, z mild hybridů udělají levné zboží - 2 - 2015 kia optima diesel hybrid 02Olověné akumulátory prý mají budoucnost, z mild hybridů udělají levné zboží - 3 - 2015 kia optima diesel hybrid 03Olověné akumulátory prý mají budoucnost, z mild hybridů udělají levné zboží - 4 - lead-acid battery
S olověnou baterií se ukázala třeba již diesel-elektrická Kia Optima T-Hybrid, EALABC pro ni vidí stále ještě širší využití

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše