Pilotovi rallye vjelo na rychlostní zkoušce do cesty civilní auto v protisměru

To poslední, co profík uprostřed závodu na uzavřené rychlostní zkoušce čeká, je auto v protisměru, tím méně civilní. V tomto případě se ale přesně to stalo a situaci zachránily jen dokonalé reakce obou zúčastněných.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Pilotovi rallye vjelo na rychlostní zkoušce do cesty civilní auto v protisměru

14.6.2019 | Petr Miler

Pilotovi rallye vjelo na rychlostní zkoušce do cesty civilní auto v protisměru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

To poslední, co profík uprostřed závodu na uzavřené rychlostní zkoušce čeká, je auto v protisměru, tím méně civilní. V tomto případě se ale přesně to stalo a situaci zachránily jen dokonalé reakce obou zúčastněných.

Automobilové závodění se během uplynulých dekád stalo relativně bezpečným sportem. Vděčí za to nespočtu opatření přijatých organizátory - na uzavřených okruzích je téměř nemožné, aby závodní stroj zasáhl diváka a pokud se něco semele na trati, chce to extrémně nepravděpodobnou shodu okolností, aby to stálo život jezdce či někoho z traťových komisařů.

Trochu složitější je situace na soutěžích typu rallye, ale i tam se mnohé posunulo správným směrem. Diváci těsně lemující trať v nebezpečných místech jsou dávnou minulostí a stačí pár neposlušných lidí, aby se žádný závod nekonal. Všechny měřené úseky jsou uzavírány pro ostatní provoz a než je na ně vpuštěn první soutěžní vůz, musí trať zkontrolovat trojice předjezdců. Ani tady tak zdaleka nejsme svědky pravidelných tragédií.

Přesto se občas něco pokazí a přesně to se stalo hned na úvod 45. INA Delta rally, která se pravidelně koná v Chorvatsku. Pilot Rok Turk s Hyundai i20 R5 zrovna dokončoval úvodní shakedown, když se mu v plném tempu připletlo civilní auto do protisměru. Turk i řidič Golfu třetí generace museli oba předvést rychlé a přesné reakce ve snaze dostat svá auta co nejvíc k pravém okraji úzké cesty, aby se na silnici vešli. A díky bohu se to podařilo. Jistě složitější práci měl závodní pilot kvůli vyšší rychlosti a řešení následků lehkého vyjetí mimo trať, ale naštěstí se vše obešlo bez špetky kontaktu. Ani nechceme domýšlet, co by následovalo v opačném případě.

Lidé mají tendenci vinit ze situace řidiče Golfu, byl v tom ale stejně nevinně jako závodní pilot. Tohle je chyba organizátorů, kteří nesmí v žádném případě připustit, aby se na trať dostal kdokoli, kdo na ni nemá co dělat a permanentně na to dohlížet - nejen před startem rychlostní zkoušky, ale i během ní. Tady se něco z toho jistě nestalo a nelze vinit řidiče z toho, že jel po veřejné silnici, kterou třeba běžně používá a neměl tušení, že se na ni něco takového koná. I fakt, že na konci shakedownu nevidíme živáčka, nasvědčuje cosi o tom, že organizace byla podceněna a jen dílem štěstí a duchapřítomnosti obou řidičů se to obešlo bez následků.


Pilotovi rallye vjelo na rychlostní zkoušce do cesty civilní auto v protisměru - 1 - INA Delta rally Croatia auto v protismeru 01Pilotovi rallye vjelo na rychlostní zkoušce do cesty civilní auto v protisměru - 2 - INA Delta rally Croatia auto v protismeru 02Pilotovi rallye vjelo na rychlostní zkoušce do cesty civilní auto v protisměru - 3 - INA Delta rally Croatia auto v protismeru 03Pilotovi rallye vjelo na rychlostní zkoušce do cesty civilní auto v protisměru - 4 - INA Delta rally Croatia auto v protismeru 04Pilotovi rallye vjelo na rychlostní zkoušce do cesty civilní auto v protisměru - 5 - INA Delta rally Croatia auto v protismeru 05Pilotovi rallye vjelo na rychlostní zkoušce do cesty civilní auto v protisměru - 6 - INA Delta rally Croatia auto v protismeru 06Pilotovi rallye vjelo na rychlostní zkoušce do cesty civilní auto v protisměru - 7 - INA Delta rally Croatia auto v protismeru 07Pilotovi rallye vjelo na rychlostní zkoušce do cesty civilní auto v protisměru - 8 - INA Delta rally Croatia auto v protismeru 08
Hnědý kód mohli hlásit oba řidiči těchto aut. Naštěstí si zachovali chladnou hlavu a hrubou chybu organizátorů soutěže napravili vlastní duchapřítomností

Zdroj: Rok Turk@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.