Přílišná moderna? Lexus se třemi motory a dvěma převodovkami zázraky nepředvádí

Kupé LC500h nemá jen dva motory, ale i čtyřstupňový automat a třístupňové CVT s „virtuálními“ stupni navíc. Zázraky na poli dynamiky to ale nepřináší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Přílišná moderna? Lexus se třemi motory a dvěma převodovkami zázraky nepředvádí

9.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Přílišná moderna? Lexus se třemi motory a dvěma převodovkami zázraky nepředvádí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kupé LC500h nemá jen dva motory, ale i čtyřstupňový automat a třístupňové CVT s „virtuálními“ stupni navíc. Zázraky na poli dynamiky to ale nepřináší.

Nový Lexus LC již dorazil na český trh, ryze benzinové provedení LC500 i hybridní variantu LC500h již můžete objednávat za ceny startující na sumě 2 790 000 Kč. Co za ně očekávat? U prvního modelu jde o atmosférický pětilitrový osmiválec, jehož 477 koní a 530 Nm točivého momentu přenáší na zadní kola desetistupňový automat. Zrychlení z klidu na stovku se přitom odehraje za 4,7 sekundy.

V případě hybridní verze LC500h není situace až tak jednoduchá. Kupé disponuje systémem Multi Stage Hybrid, za kterým se skrývá kombinace 3,5litrového šestiválce operujícího na bázi Atkinsonova cyklu a dvou elektromotorů. Atmosférická jednotka 8GR-FXS disponuje duálním variabilním časováním ventilů a napojena je na zcela unikátní převodovkou.

Předchozí tiskové zprávy zmiňovaly pouze přítomnost čtyřstupňového automatu, který měl dle Lexusu naplno využít výhod hybridního ústrojí a majitele zahrnout nejen dostatkem sil v celém pásmu otáček, ale rovněž bezešvým průběhem i bryskní akcelerací. Tedy atributy, jenž nejsou s převodovkami typu CVT zejména v rámci onoho sprintu i rozmezí otáček běžně spojovány.

Skutečnost je ovšem poněkud komplikovanější. LC500h užívá CVT planetového typu, stejně jako ostatní hybridní modely Lexusu, zároveň však přivádí do hry i onen čtyřstupňový automat. Máme tu tedy převodovky hned dvě, jejichž úkolem je naplno využít točivý moment 204 Nm generovaný elektromotory.

Celkově se soustava chová jako desetistupňový automat, u kterého je nemožné rozlišit, co je virtuální a co fyzický převod. V manuálním režimu je dokonce možné ovládat ji pádly pod volantem. V té chvíli máte plnou kontrolu nad 360 koňmi a 476 Nm produkovanými celou soustavou, při volbě automatického režimu pak má umělá inteligence vybírat přesně ty rychlostní stupně té které převodovky, jež odpovídají aktuálním pokynům řidiče.

Zní to více než složitě a ještě komplikovaněji to bezesporu funguje, výsledek si ale můžete prohlédnout třeba z nového videa, kde se LC500h rozjede za použití systému Launch Control z místa až na tachometrových 260 km/h. Stovka se přitom dle oficiálních dat má odehrát pod 5 sekund, čemuž lze rozhodně věřit, na dvoustovce je vůz za necelých 20 s. Na 360 koní budiž, ale na tři motory a dvě převodovky? Není to trochu moc komplikovaná cesta k takové dynamice? Navíc je třeba dodat, že ani zvukový doprovod není zrovna atraktivní.

Zajímavější snad budiž fakt, že vůz dokáže jet až 140 km/h bez použití spalovacího motoru. Za toto poměrně vysoké tempo během „bezemisní“ jízdy vděčí LC500h paketu lithium-iontových baterií, jež Lexus použil vůbec poprvé namísto nikl-metal-hydridových. Nové akumulátory jsou o 20 procent menší, o 20 kilogramů lehčí a rozložené do 84 článků, přičemž disponují poměrně nízkou kapacitou 1,1 kWh. Oněch 140 km/h tak vůz pojede asi tak pár sekund, odhadujeme...


Přílišná moderna? Lexus se třemi motory a dvěma převodovkami zázraky nepředvádí - 1 - Lexus LC500h 2017 acceleration video 01Přílišná moderna? Lexus se třemi motory a dvěma převodovkami zázraky nepředvádí - 2 - Lexus LC500h 2017 acceleration video 02Přílišná moderna? Lexus se třemi motory a dvěma převodovkami zázraky nepředvádí - 3 - Lexus LC500h 2017 acceleration video 03Přílišná moderna? Lexus se třemi motory a dvěma převodovkami zázraky nepředvádí - 4 - Lexus LC500h 2017 acceleration video 04Přílišná moderna? Lexus se třemi motory a dvěma převodovkami zázraky nepředvádí - 5 - Lexus LC500h 2017 acceleration video 05Přílišná moderna? Lexus se třemi motory a dvěma převodovkami zázraky nepředvádí - 6 - Lexus LC500h 2017 acceleration video 06Přílišná moderna? Lexus se třemi motory a dvěma převodovkami zázraky nepředvádí - 7 - Lexus LC500h 2017 acceleration video 07Přílišná moderna? Lexus se třemi motory a dvěma převodovkami zázraky nepředvádí - 8 - Lexus LC500h 2017 acceleration video 08Přílišná moderna? Lexus se třemi motory a dvěma převodovkami zázraky nepředvádí - 9 - Lexus LC500h 2017 acceleration video 09Přílišná moderna? Lexus se třemi motory a dvěma převodovkami zázraky nepředvádí - 10 - Lexus LC500h 2017 acceleration video 10Přílišná moderna? Lexus se třemi motory a dvěma převodovkami zázraky nepředvádí - 11 - Lexus LC500h 2017 acceleration video 11
Extrémně složité hybridní a převodovkové ústrojí nového Lexusu LC500h v praxi nic zázračného nepředvedlo

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše