Proč jsou airbagy Takata tak nebezpečné? Podívejte se na srovnání s „normálními”

Až mráz po zádech vám bude běhat z představy, že tuto věc možná vozíte ve svém autě pár desítek centimetrů od hlavy. Výměnu není radno podceňovat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Proč jsou airbagy Takata tak nebezpečné? Podívejte se na srovnání s „normálními”

16.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Proč jsou airbagy Takata tak nebezpečné? Podívejte se na srovnání s „normálními”

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Až mráz po zádech vám bude běhat z představy, že tuto věc možná vozíte ve svém autě pár desítek centimetrů od hlavy. Výměnu není radno podceňovat.

Je překvapivé, kolik pozornosti svět věnuje kauze Dieselgate ve srovnání se skandálem vadných airbagů firmy Takata. Ano, pravdou je, že Volkswagen podváděl, a to v nemalém měřítku. Nicméně japonská společnost nasadila doslova bombu do několikanásobně většího množství aut. Vadné airbagy navíc mají na kontě 11 úmrtí, u nichž byla příčina jasně prokázána - v případě Volkswagenu lze ale jen spekulovat, zda někoho opravdu zabilo právě vyšší množství emisí produkovaných koncernovými vozy.

Výše zmíněné řádky neberte jako obhajobu Volkswagenu, jen nám přijde zvláštní, že na světě je mnohem závaznější kauza, se kterou je spojeno opravdu vysoké riziko ohrožení života desítek milionů lidí. Pokud se ale začtete do článků za posledních pár měsíců, najdete jich na toto téma jen pár, v Česku pak naprosté minimum. Volkswagenu a jeho podvodu se oproti tomu věnuje minimálně jedno médium denně.

Pokud byste přitom chtěli problém vadných airbagů bagatelizovat, možná změníte názor po shlédnutí nového videa. Za tím stojí americká agentura NHTSA, jenž porovnala fungující a problematický systém nafukování. Zatímco u toho prvního nenajdete jediný důvod, proč se znepokojovat, neboť prostě nafoukne airbag, ve druhém případě vám nejspíše začne běhat mráz po zádech. Když v úvodu z nafukovače létají jiskry, ještě se nic, vše ale nakonec skončí explozí.

Je přitom třeba si uvědomit, že tot zařízení má řidič pár centimetrů od obličeje, navíc ukryté pod plasty a kovovými díly. Nyní si představte, že okolo nafukovače je třeba sloupek řízení nebo ta část palubní desky před spolujezdcem, a dojde k onomu výbuchu. V té chvíli vše, co vidíte před sebou, zamíří vaším směrem, navíc ve vysoké rychlosti.

Dodejme, že Takata spolu s Hondou věděly o problémech již v roce 2004, přesto ovšem k nápravě nedošlo. Naopak výrobci používali vadné airbagy i poté, co se skandál provalil. „Bombou“ tak byla vybavena i Ferrari modelových let 2016 a 2017, McLareny P1 a 570S nebo nové Audi R8. Kauza se týká cca 70 milionů aut a spousta z nich jezdí i v ČR - pokud tedy budete vyzváni k výměně, neignorujte ji, nemusí se to vyplatit...


Proč jsou airbagy Takata tak nebezpečné? Podívejte se na srovnání s „normálními” - 1 - Takata airbag 2017 vybuch video 01Proč jsou airbagy Takata tak nebezpečné? Podívejte se na srovnání s „normálními” - 2 - Takata airbag 2017 vybuch video 02Proč jsou airbagy Takata tak nebezpečné? Podívejte se na srovnání s „normálními” - 3 - Takata airbag 2017 vybuch video 03Proč jsou airbagy Takata tak nebezpečné? Podívejte se na srovnání s „normálními” - 4 - Takata airbag 2017 vybuch video 04
Takto se chová standardní funkční nafukovač, nic zvláštního se tu neděje

Proč jsou airbagy Takata tak nebezpečné? Podívejte se na srovnání s „normálními” - 5 - Takata airbag 2017 vybuch video 05Proč jsou airbagy Takata tak nebezpečné? Podívejte se na srovnání s „normálními” - 6 - Takata airbag 2017 vybuch video 06Proč jsou airbagy Takata tak nebezpečné? Podívejte se na srovnání s „normálními” - 7 - Takata airbag 2017 vybuch video 07Proč jsou airbagy Takata tak nebezpečné? Podívejte se na srovnání s „normálními” - 8 - Takata airbag 2017 vybuch video 08Proč jsou airbagy Takata tak nebezpečné? Podívejte se na srovnání s „normálními” - 9 - Takata airbag 2017 vybuch video 09Proč jsou airbagy Takata tak nebezpečné? Podívejte se na srovnání s „normálními” - 10 - Takata airbag 2017 vybuch video 10
A takto vypadá exploze „bomby“, tedy vadného airbagu, jenž vozí v autě jen pár centimetrů od obličeje více než 70 milionů lidí na celém světě

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.