Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Proč se betonová svodidla směrem nahoru zužují? A jak fungují lanová svodidla?
8.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vídáme je všude kolem silnic a o jejich významu nemáme důvod přemýšlet. Některá z nich ale fungují sofistikovaněji, než se na první pohled zdá.
Jistě jste si na některých silnicích všimli betonových bariér uprostřed, které jsou dole tlustší a nahoře tenčí. Člověka napadne, že takovýto design mají tyto zábrany kvůli tomu, aby měly nízko těžiště - aby dobře stály a aby byly odolné poryvům větru. Pochopitelně, tuhle bariéru nikdo nechce potkat ležící v jízdním pruhu poté, co ji vyvrátil poryv větru od projíždějícího kamionu.
Primární důvod pro takový tvar bariér nazývaných i u nás Jersey, protože je vymysleli v New Jersey, je ale trochu jinde - ve směrování energie nárazu nahoru, resp. prostě pryč. Kinetická energie auta se musí při nárazu někde „vybít” a pokud by zcela spotřebovala čistě jen na deformaci auta, mohlo by to mít neblahé následky pro posádku. Zároveň je krajně nežádoucí, aby vozidlo bariéru prorazilo a ocitlo se v jízdní dráze aut v protisměru. Proto je energie směrována nahoru.
V této vlastnosti jsou betonové bariéry lepší než normální svodidla, která mají za cíl pouze udržet auto na vozovce, ale přesměrovat kinetickou energii tak dobře nedokážou, spíš ji absorbují tím, že se deformují. Před několika měsíci jsme psali také o svodidlech s otočnými bubny, které jsou naopak v přesměrování energie zjevně nejlepší. Širokého nasazení zatím nedošly, zde ale znovu přicházejí na přetřes.
Existují také bariéry, které jsou navrženy pro absorpci energie. Ty se používají často u závodních tratí - jejich nejzákladnější formou, byť asi nejčastěji používanou, je několik řad starých pneumatik. Ty svou deformací pohltí část energie auta, které do nich narazí, a také „zpomalí zpomalování” - vůz se nezastaví okamžitě, jako při nárazu do betonové zdi, nýbrž plynule.
Trochu sofistikovanější verzí jsou zábrany, které se často používají na oválech pro americké závody. Jejich čelní strana je vyrobena z ocelových profilů, ale za nimi není jen beton, nýbrž ještě pěnové kužely, které svou deformací také pohlcují energii nárazu. Přímé srovnání efektivity mezi nimi a několika řadami pneumatik nemáme, ale rozdíl v prostorové náročnosti je poměrně jasný.
Na videu od Donut Media vidíme také tzv. lanová svodidla, která u nás nejsou příliš častá, ale přesto je na některých úsecích silnic I. třídy v ČR najdete. Motocyklisté je nenávidí, jsou ale velmi účinná proti přejetí auta do protisměru a jejich oprava je otázkou minut, nikoliv dnů. Jak už jsme ale zmínili, u nás se používají oproti plechovým svodidlům mnohem méně často.
V případě konstrukce svodidel a podobných zábran všeho druhu má každý jejich konstrukční prvek smysl, a to primárně jediný, bezpečnostní. Pokud vám takový význam v případě některých z nich dosud unikal, snad jsme vám jej pomohli osvětlit...
Řešení svodidel a podobných zábran bývá sofistikovanější, než se na první pohled může zdát
Zdroj: Donut Media@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024 - Nový Mercedes-AMG GT se čtyřválcovým motorem je další odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva