Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Řidič Porsche vám ukáže, jak rozhodně v autě nepoužívat systém Launch Control
20.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Když se chcete předvádět ve sporťáku před okolím, může být dobrým sluhou. Když mu ale svěříte i řízení auta, snadno se z něj stane zlý pán.
Systém elektronicky řízeného startu, pro který se i u nás vžilo anglické označení Launch Control, umožňuje autům bez velkého snažení řidiče přenést při ostré akceleraci z místa maximum výkonu na silnici. Elektronika si zkrátka pohlídá všechny systémy, aby kola ani zbytečně neprokluzovala, ani nebyla nevyužita špetka dostupného výkonu. Výsledkem je rychlý start, který lidský řidič nedokáže napodobit - už třeba proto, že volantem, pedály či řadicí pákou stěží určíte, na které z hnaných kol má výkon mířit více a na které méně.
Některé automobilky mají nastavenou aktivaci Launch Control pouhým sešlápnutím brzdy a plynu současně (u automatických převodovek), další výrobci nutí projít více či méně složitým spouštěcím procesem. Tak či onak se k aktivaci dá dostat a v některých řidičích budí tento systém dojem, že s ním za zády už se elektronika postará o vše a oni nemusí nic dělat vůbec nic. To je ale mýlka, elektronika pohlídá přenos výkonu, nikoli však třeba řízení.
Tvrdě se o tom přesvědčil řidič, na jehož zpackané použití Launch Controlu se dnes podíváme. Dotyčný sedlal současné Porsche 911 před faceliftem a po automobilovém srazu najížděl na dálnici v americkém Bergen County. To je obecně velmi nevhodné místo pro použití takového systému, řidič se ale s ohledem na okolnosti samozřejmě předváděl a místo poklidného využití nájezdu chtěl vystřelit z místa jako Michael Schumacher.
Na videu vidíme, jak řidič docela složitě procházel postupem spuštění funkce Launch Control. U Porsche přitom obvykle stačí deaktivace stabilizačního systému a spuštění sportovního módu. Dlouhá chvíle naznačovala, že ani s tím moc velké zkušeností nemá, to horší ale teprve mělo přijít. Rozezněla se symfonie plochého šestiválce a Porsche vypálilo vpřed. Řidič si ale při vjíždění na dálnici postavil auto tak, že ještě v průběhu ostrého startu musel korigovat směr, při tom zjevně zazmatkoval a po smyku skončil mimo silnici.
Předvádění skončilo čelním nárazem do svodidel, ale jistě mohlo být i hůř. Počínání tohoto pilota budiž pro nás poučením - Launch Control pohlídá trakci, pokud ale současně vyžaduje vypnutí elektronické stabilizace, nepohlídá nic jiného. A protože optimální rozjezd znamená udržování mírného prokluzu kol, auto logicky tíhne k nestabilitě, zvláště má-li pohon zadních kol a rozložení hmotnosti asi jako kladivo na kolech. Prudší zatočení jej tak pošle do smyku a pokud není okamžitě korigován, dopadne to takto. Inu, i Lanuch Control je třeba používat s rozumem, který by měl napovědět třeba už to, že na dálniční nájezd není tím pravým ořechovým...
Předvádění před zraky diváků se vymstilo majiteli Porsche bleskově po pár metrech
Zdroj: Tywreckasaurus@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 39 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 4 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva