Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Saabu svitla poslední naděje, firmu stále chtějí Číňané. Bez ohledu na GM
20.1.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Vzhledem k probíhajícímu prodeji dílčích aktiv Saabu likvidátory se zdá být záchrana celé firmy nepravděpodobnou. Jistá šance tu ale přece jen je.
Byl by to happy end jak z amerického filmu. Ano, mluvíme o situaci, kdyby po tolika zvratech ve vývoji, jejichž posledním dějstvím se zdálo být vyhlášení bankrotu, Saab jakožto automobilka přežil. Zvláště po posledních událostech, které zahrnují i rozprodej firemního muzea ze strany likvidátorů, se něco takového jeví jako mimořádně nepravděpodobné. Přesto se to může stát.
Čínská automobilka Youngman (je to ta samá, která se o Saab ucházela v minulých měsících) totiž oznámila, že příští týden přeloží likvidátorům nabídku na převzetí celé společnosti jak stojí a leží. To Youngman chtěl udělat už dříve, nakonec ale z obchodu vždy sešlo kvůli neochotě dříve mateřského (a nyní stále úzce kooperujícího) koncernu General Motors (GM) spolupracovat se Saabem, který bude vlastněn čínskou firmou. A kdo ví, jestli pouze čínskou...
Právě tento postoj jsme v našem rozlučkovém testu Saabu 9-5 2,0T XWD označili za fakticky blokující pro jakékoli další námluvy, ty ale přesto pokračují. Co se od té doby změnilo? Inu, postoj Youngmanu. Ten totiž již předem konstatoval, že by Saab koupil bez ohledu na to, jestli by GM s takto vlastněnou firmou dále spolupracoval, nebo nikoli. Číňané jsou prý připraveni si případně vše potřebné vyvinout (snad nemyslí ukrást, to jinak dělají často a rádi) sami a stavět jen na technologiích vlastněných Saabem. Britský Autocar přitom zmiňuje, že Youngman je ochoten za Saab v jeho současném stavu „vysolit” 430 milionů liber (cca 13 miliard Kč) a dalších 400 milionů liber investovat vývoje techniky Saabu, zejména pak rozpracované platformy Phoenix.
Zní to jako velmi realizovatelný záměr, neboť máme za to, že rozprodejem aktiv nemají likvidátoři šanci získat tolik peněz. Krom toho jsou zde jistě i zájmy dnešních věřitelů se Saabem dále spolupracovat, což by po jeho rozprodeji nebylo reálné. I tak se ale může stát, že k tomuto obchodu nedojde.
Nejmenované zdroje agentury Reuters totiž zmiňují, že proces rozprodeje aktiv je v příliš pokročilém stavu, navíc se prý odehrává v naprosté tichosti. Podle těchto zdrojů prý jsou již likvidátoři domluveni na prodeji části Saabu společnosti Semcon - pokud se to už opravdu stalo, je prakticky nemožné, aby si celou firmu koupil někdo jiný. Zdroj Reuters navíc tvrdí, že krom mediálně notně přetřásané záležitosti s firemním muzeem není vůbec známo, které části firmy jsou na prodej a jak. Právníci vystupující v roli likvidátorů prý jednají zcela neveřejně.
Nevíme, co je na posledních zmíněných větách pravdy, zájem Youngmanu je ale reálný a veřejně deklarovaný. Již příští týden bychom měli vidět, zda je toto řešení průchozí. Pokud nebude, nad Saabem v jeho dnešní podobě se definitivně zavře voda, s lepší nabídkou (či spíše s jakoukoli jinou nabídkou...) už za dané situace těžko někdo přijde.
Šance, že by se tento vůz ještě někdy mohl objevit v prodeji, jsou v tuto chvíli nenulové
Zdroje: Autocar, Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 8 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 10 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 11 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB