Někdo si upravil docela obyčejné auto za statisíce na 520 koní, na dálnici teď kazí dny majitelům sporťáků

Sny o vlastnictví auta s dynamikou blízkou Ferrari nebo Lamborghini jsou možná splnitelnější, než si myslíte. Tohle auto dnes snadno koupíte za 500 tisíc, úprava vás též nezruinuje a přesto vás ze 100 na 200 km/h vystřelí za méně než 7 sekund.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Někdo si upravil docela obyčejné auto za statisíce na 520 koní, na dálnici teď kazí dny majitelům sporťáků

24.12.2022 | Petr Miler

Někdo si upravil docela obyčejné auto za statisíce na 520 koní, na dálnici teď kazí dny majitelům sporťáků

/

Foto: Pavel Janda, Autoforum.cz

Sny o vlastnictví auta s dynamikou blízkou Ferrari nebo Lamborghini jsou možná splnitelnější, než si myslíte. Tohle auto dnes snadno koupíte za 500 tisíc, úprava vás též nezruinuje a přesto vás ze 100 na 200 km/h vystřelí za méně než 7 sekund.

Předchozí generace Seatu Leon Cupra na nás udělala skvělý dojem hned po své premiéře. Tehdy se jednalo o 280koňový hatchback, později přibyly do nabídky i silnější verze a také kombík. Ten byl svého času vůbec nejrychlejším kombi na Severní smyčce Nürburgringu a na kolegu kdysi právě na tomto okruhu zapůsobil tak moc, že si jej sám pořídil na rychlý převoz potomstva. A má ho dodnes, třebaže ne jako jediný vůz.

Dynamika tohoto auta okouzlí hlavně na technické trati, kde Cupra prodá svou mrštnost a přitom stabilitu i v rychlých zatáčkách, její projev je ale vzhledem k třídě, ceně a výkonu působivý také při akceleraci v přímce. S 280 koňmi se k omezovači rychlosti na 250 km/h podívá jako nic, přitom jej dnes jako ojeté snadno koupíte za cenu okolo 500 tisíc Kč jen s pár desítkami tisíc najetých kilometrů. A co když ho pak o onen omezovač připravíte? A přidáte mu dalších 240 koní? Přesně to vám ukáže video níže.

Za základ zde skutečně posloužil původní Leon Cupra s 280 koňmi, který dostal pochopitelně už rozsáhlejší úpravu motoru postavenou kolem většího turbodmychadla. To spolu s účinnějším mezichladičem stlačeného vzduchu, jiným řídicím software motoru a dalšími menšími modifikacemi má za následek výkon až 520 koní a točivý moment nanejvýš 600 Nm. To jsou parametry supersportů let nedávno minulých, kterých bylo dosaženo úpravou v hodnotě přibližně 20 procent auta. Ani to není tak moc.

Dynamika odpovídá udávanému výkonu - tohle auto zrychluje ze 100 na 200 km/h za 6,7 sekundy a i za metu 300 km/h se podívá s lehkostí. Jde tedy o tachometrový údaj, do číslovky 300 na ukazateli rychlosti rafička tachometru doslova nabourá a zasekne se na ní, realita je podle GPS o něco horší. Autu tady ale více než dech dochází otáčky motoru na poslední stupeň tehdy ještě šestistupňového DSG. Jistě, limitem je i přední pohon, akcelerace z místa raději vůbec není na videu zachycena, přesto je to pozoruhodný kalup.

Je samozřejmě otázkou, jaký vliv na životnost celého pohonného ústrojí takové úpravy budou mít, ale to asi nezjistíte, dokud to nezkusíte. A pokud to zkusíte, k dispozici budete mít dynamiku, kterou předčí už opravdu jen špičkové sporťáky z posledních let, majitelům všech ostatních auto snadno zkazí den. Však si to představte, že vás ve Ferrari za miliony předjíždí „bazarový špek” v ceně jedné sady nových karbon-keramických brzd na váš italský stroj... Podívejte se na to sami a nebo to rovnou berte jako tip na vánoční dárek pro vás samotné. Nebo aspoň pro vaše auto, pokud se neradi rozmazlujete.


Někdo si upravil docela obyčejné auto za statisíce na 520 koní, na dálnici teď kazí dny majitelům sporťáků - 1 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 prvni 09Někdo si upravil docela obyčejné auto za statisíce na 520 koní, na dálnici teď kazí dny majitelům sporťáků - 2 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 prvni 46Někdo si upravil docela obyčejné auto za statisíce na 520 koní, na dálnici teď kazí dny majitelům sporťáků - 3 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 prvni 85
Prakticky stejně vyhlížející Leon Cupra 280 byl v Německu upraven na 520 kobyl. S nimi se podívá i za magických 300 km/h jako nic, alespoň podle tachometru. Ilustrační foto: Pavel Janda, Autoforum.cz

Zdroj: AutoTopNL@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.