Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Škoda slaví: před 85 lety vyjel první osobní vůz s jejím logem, Hispano Suiza
11.5.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Včera uběhlo rovných 85 let od doby, kdy první zákazník převzal vůz s okřídleným šípem ve znaku. Byl to sám prezident Masaryk a vozem byla licencovaná limuzína firmy Hispano Suiza.
Přesně 10. května 1926 převzal tehdejší československý prezident vůbec osobní automobil opatřený logem Škoda. Šlo o luxusní limuzínu označenou Škoda Hispano Suiza, která byla - jak již název naznačuje - vyráběna v licenci od kdysi slavné španělské firmy Hispano Suiza.
Licenci plzeňský průmyslový koncern koupil již v roce 1924, tedy ještě před fúzí s firmou Laurin & Klement, která je dnes považována za předchůdce automobilky Škoda. Na jaře 1925 byla zahájena výroba, v květnu 1926 byl dokončen první vůz, který si převzal právě prezident republiky.
Kancelář prezidenta tato koupě nevyšla lacino, vydala za ni tehdy astronomických 280 000 korun. Základní cena vozu činila 190 000 korun a v závislosti na doplňkové výbavě mohla činit až čtvrt milionu. Že prezidentův kousek vyšel ještě dráž pak svědčí zřejmě o tom, že ani tehdy se při státních nákupech zrovna nešetřilo... Abychom měli jasno v tehdejších relacích, sluší se dodat, že běžná Škoda 422 přišla tehdy na 38 000 korun a již velká limuzína Škoda 860 na přibližně 120 000 korun.
Není tedy divu, že majiteli Škody Hispano Suiza se stali především tehdejší významní průmyslníci, šlechtici a samozřejmě politici. Jedním z pozdějších uživatelů byl i Československý premiér Antonín Švehla.
Do roku 1929 tak bylo vyrobeno jen 100 kusů této tohoto vozu a není překvapením, že Škoda Hispano Suiza byla vyráběna prakticky kusově dle přání každého ze zákazníků. V závislosti na výbavě vážil jeden exemplář až 2 700 kilogramů, vůz dosahoval maximální rychlosti až 140 km/h. Design byl specifický a měly jej na svědomí přední české karosárny své doby - firmy Brožík, Jech a Laurin & Klement.
Závěrem se můžeme přesvědčit, že ani líbivé marketingové fráze nejsou produktem dnešní doby, automobilka tehdy vůz charakterizovala slov: „Škoda Hispano Suiza je vůz přepychový, nesoucí pečeť geniálního konstruktéra v celkové koncepci i v detailech, zhotovený s neskonalou péčí z nejdokonalejších a nejdražších materiálů.”
Nezbývá než popřát hodně zdaru do dalších 85 let na trhu...
Škoda Hispano Suiza z roku 1926 na dobových snímcích i na čerstvých fotografiích z muzea automobilky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před hodinou - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 3 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 4 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 16:26 - abgx1
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 14:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda