Reklama

SUV možná nejsou tak bezpečná, jak se říká. Trápí je jeden zásadní problém

Když přijde na důvody preference SUV ze strany zákazníků, bezpečnost bývá na prvních místech. Jenže zvýšená auta vyvolávají pocit bezpečí, který se může vymstít, fyzikální zákony platí i pro ně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

SUV možná nejsou tak bezpečná, jak se říká. Trápí je jeden zásadní problém

26.6.2018 | Mirek Mazal | 7 příspěvků

Když přijde na důvody preference SUV ze strany zákazníků, bezpečnost bývá na prvních místech. Jenže zvýšená auta vyvolávají pocit bezpečí, který se může vymstít, fyzikální zákony platí i pro ně.

Mezi lidmi se o SUV mluví jako o velmi bezpečných autech. Jsou větší a těžší než ostatní automobily a je z nich lépe vidět. Jenže to platí jen do okamžiku, kdy jezdí většina lidí malými kompakty. S rostoucími prodeji SUV jich ale také přibývá na silnicích a hmotnostní výhoda mizí. Navíc si lidé neuvědomují, že lepší je se do kritické situace vůbec nedostat než pak řešit následky nehody. A to je právě ono - sportovně užitkové automobily se totiž velmi snadno potýkají s problémy, které v ostatních autech nezažijete, nebo alespoň ne tak snadno.

Stačí, aby externí faktor rozhodil rovnováhu jedoucího SUV, a vyšší těžiště udělá své. Konkrétně řečeno se SUV snadno otočí na bok nebo rovnou střechu. Příkladem za všechny jsou dvě situace na videích níže. První zachycuje kutálející se Mitsubishi Outlander, které rozhodí obyčejný Chevrolet při vzájemné srážce. Dobře umístěný zásah na zadní kolo vyústí v kotouly pro řidiče, jenž se sedě nad ostatními možná ještě vteřinu před nehodou cítil bezpečně. U vozu s nižší stavbou karoserie by taková nehoda s největší pravděpodobností skončila jen hodinami.

Druhý příklad je o něco šťastnější, ale o to výmluvnější. Potkají se dvě BMW - X1 a X4. Větší bratr najede menšímu na záda a málem se převrátí na levý bok. Nechybělo mnoho a opět by zvítězila fyzika, která auta na chůdách s oblibou pokládá na lopatky. Obyčejný městský ťukanec v docela malé rychlosti mohl dopadnout převrácením, což je zjevně častá dohra autonehody za účasti SUV.

Tento jev nepopisujeme poprvé, je to opakování nemilého faktu. Problémem SUV je vyšší těžiště, které za jízdy dokáže maskovat dobře udělaný podvozek, při nehodě ale fyziku neošálí. Horší odolnost proti převrácení bývá ignorovaný nejen fanklubem oblíbené kategorie vozidel. O terénní auta do města je velký zájem, proto je potřeba občas připomenout existující nebezpečí - poslat moderní SUV na střechu vážně není složité...

SUV možná nejsou tak bezpečná, jak se říká. Trápí je jeden zásadní problém - 1 - SUV se snadno prevrati na strechu 01SUV možná nejsou tak bezpečná, jak se říká. Trápí je jeden zásadní problém - 2 - SUV se snadno prevrati na strechu 02SUV možná nejsou tak bezpečná, jak se říká. Trápí je jeden zásadní problém - 3 - SUV se snadno prevrati na strechu 03SUV možná nejsou tak bezpečná, jak se říká. Trápí je jeden zásadní problém - 4 - SUV se snadno prevrati na strechu 04SUV možná nejsou tak bezpečná, jak se říká. Trápí je jeden zásadní problém - 5 - SUV se snadno prevrati na strechu 05SUV možná nejsou tak bezpečná, jak se říká. Trápí je jeden zásadní problém - 6 - SUV se snadno prevrati na strechu 06
SUV možná nejsou tak bezpečná, jak se říká. Trápí je jeden zásadní problém - 7 - SUV se snadno prevrati na strechu 07SUV možná nejsou tak bezpečná, jak se říká. Trápí je jeden zásadní problém - 8 - SUV se snadno prevrati na strechu 08SUV možná nejsou tak bezpečná, jak se říká. Trápí je jeden zásadní problém - 9 - SUV se snadno prevrati na strechu 09SUV možná nejsou tak bezpečná, jak se říká. Trápí je jeden zásadní problém - 10 - SUV se snadno prevrati na strechu 10SUV možná nejsou tak bezpečná, jak se říká. Trápí je jeden zásadní problém - 11 - SUV se snadno prevrati na strechu 11SUV možná nejsou tak bezpečná, jak se říká. Trápí je jeden zásadní problém - 12 - SUV se snadno prevrati na strechu 12
Mitsubishi Outlander a BMW X4 ukazují nebezpečí SUV. K převrácení jsou náchylná mnohem více než konvenčnější auta

Zdroj: ViralHog@Youtube, Rafal Dybowski@Youtube

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 7 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama