Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Této nepříjemné nehodě při tažení přívěsu šlo snadno zabránit. Podívejte se, jak
29.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Na videu vidíme učebnicový příklad špatně naloženého přívěsu a následnou nehodu. Při té se nikomu nic vážného nestalo, lze se z ní poučit.
Pokud často jezdíte s přívěsem, tahle informace pro vás nebude novinkou. Pokud si ale přívěs jen občas půjčujete, vězte, že není ani zdaleka jedno, jak ho naložíte. Uděláte-li to špatně, můžete velmi snadno skončit mimo silnici ve spektakulární nehodě, jako toto černé SUV.
Právě špatně naložený přívěs byl zjevně příčinou nehody, kterou vidíme na videu níže. Ford Excursion s velkým karavanem-přívěsem předjížděl kamion na americké dálnici I-82 ve státě Washington. To pochopitelně způsobilo změnu proudění vzduchu okolo, při jízdě autem - tu s přívěsem nevyjímaje - nic mimořádného. Pokud na ni ale nejste správně připraveni, může vás dostat do velkých a v podstatě neřešitelných problémů.
Už když je přívěs na úrovni tahače, vidíme jej kmitat. Postupně se kmitání zvětšuje, až se pravá kola nadzvednou z asfaltu - a pak přívěs pošle celou soupravu mimo vozovku. Trucker zastavil, nehodu ohlásil rádiem či telefonem a vylezl, aby lidem z Excursionu pomohl. Video je natáčeno palubní kamerou, která zabírá prostor před vozem, takže nevidíme, co se dělo u nehody. Prý ale ke zranění nedošlo, díky bohu.
Excursion je největší SUV Fordu a na tahání velkých přívěsů je to vhodný vůz, ale ani v takovém případě člověk nesmí podcenit rozmístění nákladu - 60 % váhy by mělo být před nápravou, 40 % za nápravou přívěsu. V takovém případě se kmitání přívěsu samo rychle srovná.
Pokud je váhy víc za nápravou přívěsu, odlehčuje to záď vozu a soustava získává pozitivně zpětnovazební chování. To znamená, že místo samovolného útlumu jako ve správném případě, se kmitání naopak zesiluje a vede k nehodě. Funguje to i na modelu, jak ukáže druhé video níže.
Mimochodem, pokud vám přijde, že tahač brzdí docela dlouho, je to skutečně tak. Ne že by řidič brzdy šetřil, jen jede 65 mph (105 km/h) a je plně naložený s celkovou hmotností 47 tun - zastavit takový kolos chvíli zabere...
Všichni z černého Fordu byli naštěstí v pořádku, i když nehoda vypadá hodně divoce
Druhé video níže názorně demonstruje, jak obrovsky mění chování přívěsu rozložení hmotnosti
Zdroj: Ramathorn1985@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 2 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry