Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Této nepříjemné nehodě při tažení přívěsu šlo snadno zabránit. Podívejte se, jak
29.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Na videu vidíme učebnicový příklad špatně naloženého přívěsu a následnou nehodu. Při té se nikomu nic vážného nestalo, lze se z ní poučit.
Pokud často jezdíte s přívěsem, tahle informace pro vás nebude novinkou. Pokud si ale přívěs jen občas půjčujete, vězte, že není ani zdaleka jedno, jak ho naložíte. Uděláte-li to špatně, můžete velmi snadno skončit mimo silnici ve spektakulární nehodě, jako toto černé SUV.
Právě špatně naložený přívěs byl zjevně příčinou nehody, kterou vidíme na videu níže. Ford Excursion s velkým karavanem-přívěsem předjížděl kamion na americké dálnici I-82 ve státě Washington. To pochopitelně způsobilo změnu proudění vzduchu okolo, při jízdě autem - tu s přívěsem nevyjímaje - nic mimořádného. Pokud na ni ale nejste správně připraveni, může vás dostat do velkých a v podstatě neřešitelných problémů.
Už když je přívěs na úrovni tahače, vidíme jej kmitat. Postupně se kmitání zvětšuje, až se pravá kola nadzvednou z asfaltu - a pak přívěs pošle celou soupravu mimo vozovku. Trucker zastavil, nehodu ohlásil rádiem či telefonem a vylezl, aby lidem z Excursionu pomohl. Video je natáčeno palubní kamerou, která zabírá prostor před vozem, takže nevidíme, co se dělo u nehody. Prý ale ke zranění nedošlo, díky bohu.
Excursion je největší SUV Fordu a na tahání velkých přívěsů je to vhodný vůz, ale ani v takovém případě člověk nesmí podcenit rozmístění nákladu - 60 % váhy by mělo být před nápravou, 40 % za nápravou přívěsu. V takovém případě se kmitání přívěsu samo rychle srovná.
Pokud je váhy víc za nápravou přívěsu, odlehčuje to záď vozu a soustava získává pozitivně zpětnovazební chování. To znamená, že místo samovolného útlumu jako ve správném případě, se kmitání naopak zesiluje a vede k nehodě. Funguje to i na modelu, jak ukáže druhé video níže.
Mimochodem, pokud vám přijde, že tahač brzdí docela dlouho, je to skutečně tak. Ne že by řidič brzdy šetřil, jen jede 65 mph (105 km/h) a je plně naložený s celkovou hmotností 47 tun - zastavit takový kolos chvíli zabere...
Všichni z černého Fordu byli naštěstí v pořádku, i když nehoda vypadá hodně divoce
Druhé video níže názorně demonstruje, jak obrovsky mění chování přívěsu rozložení hmotnosti
Zdroj: Ramathorn1985@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 8 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024 - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva