Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Této nepříjemné nehodě při tažení přívěsu šlo snadno zabránit. Podívejte se, jak
29.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Na videu vidíme učebnicový příklad špatně naloženého přívěsu a následnou nehodu. Při té se nikomu nic vážného nestalo, lze se z ní poučit.
Pokud často jezdíte s přívěsem, tahle informace pro vás nebude novinkou. Pokud si ale přívěs jen občas půjčujete, vězte, že není ani zdaleka jedno, jak ho naložíte. Uděláte-li to špatně, můžete velmi snadno skončit mimo silnici ve spektakulární nehodě, jako toto černé SUV.
Právě špatně naložený přívěs byl zjevně příčinou nehody, kterou vidíme na videu níže. Ford Excursion s velkým karavanem-přívěsem předjížděl kamion na americké dálnici I-82 ve státě Washington. To pochopitelně způsobilo změnu proudění vzduchu okolo, při jízdě autem - tu s přívěsem nevyjímaje - nic mimořádného. Pokud na ni ale nejste správně připraveni, může vás dostat do velkých a v podstatě neřešitelných problémů.
Už když je přívěs na úrovni tahače, vidíme jej kmitat. Postupně se kmitání zvětšuje, až se pravá kola nadzvednou z asfaltu - a pak přívěs pošle celou soupravu mimo vozovku. Trucker zastavil, nehodu ohlásil rádiem či telefonem a vylezl, aby lidem z Excursionu pomohl. Video je natáčeno palubní kamerou, která zabírá prostor před vozem, takže nevidíme, co se dělo u nehody. Prý ale ke zranění nedošlo, díky bohu.
Excursion je největší SUV Fordu a na tahání velkých přívěsů je to vhodný vůz, ale ani v takovém případě člověk nesmí podcenit rozmístění nákladu - 60 % váhy by mělo být před nápravou, 40 % za nápravou přívěsu. V takovém případě se kmitání přívěsu samo rychle srovná.
Pokud je váhy víc za nápravou přívěsu, odlehčuje to záď vozu a soustava získává pozitivně zpětnovazební chování. To znamená, že místo samovolného útlumu jako ve správném případě, se kmitání naopak zesiluje a vede k nehodě. Funguje to i na modelu, jak ukáže druhé video níže.
Mimochodem, pokud vám přijde, že tahač brzdí docela dlouho, je to skutečně tak. Ne že by řidič brzdy šetřil, jen jede 65 mph (105 km/h) a je plně naložený s celkovou hmotností 47 tun - zastavit takový kolos chvíli zabere...
Všichni z černého Fordu byli naštěstí v pořádku, i když nehoda vypadá hodně divoce
Druhé video níže názorně demonstruje, jak obrovsky mění chování přívěsu rozložení hmotnosti
Zdroj: Ramathorn1985@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 7 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 3 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 4 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 6 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 7 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda