Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Tohle je Auto roku 2018 v Evropě. Jde znovu o hodně překvapivou volbu
5.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Do finále letošní ankety Auta roku v Evropě (COTY) postoupily zajímavé novinky alespoň trochu měnící zažité pořádky. Vítězství ale žádná taková nezískala.
Se ženevským autosalonem není spojena jen řada premiér nových produkčních vozů a studií, ale také udílení cen Evropského auta roku (COTY). Letošní ročník opanovalo Volvo a byť se tomu možná budete divit, pro švédskou značku jde o vůbec první zářez do pažby. Ačkoliv Volvo v minulosti mnohokrát nechyběla mezi nominovanými či dokonce na pódiu, zlaté vavříny se jí od 1964, kdy proběhl první ročník, vyhýbaly.
Letos si ale Švédové mohli spravit chuť, a to díky novému SUV XC40. Odborná porota složená ze šedesáti novinářů ze třiadvaceti evropských zemí přitom tomuto vozu udělila 325 bodů, což představuje výrazný náskok oproti ostatním kandidátům na titul. Oceněn byl hlavně design, který je v tomto segmentu klíčovým prodejním faktorem, stejně jako jízdní vlastnosti a ovladatelnost. I tak označíme tuto volbu za hodně překvapivou - v záplavě nových SUV se XC40 z davu příliš nevymyká a je dnes spíš typickým módním zbožím než čímkoli převratným.
Stříbra v anketě dosáhl podobně překvapivě Seat Ibiza (242 bodů), který zvládl pokořit BMW řady 5 (226 bodů). Do role poražených ovšem byly odsouzeny i Kia Stinger (204 bodů), Citroën C3 Aircross (171 bodů), Audi A8 (169 bodů) a Alfa Romeo Stelvio (163 bodů). Korejskému sedanu jsme přitom přáli vítězství, velmi nízké umístění Audi je pak až zarážející, poslední A8 přišla s řadou zajímavých novinek.
Lze pak zmínit, že testování finální sedmičky probíhalo v Itálii, Dánsku, Velké Británii a Francii, přičemž všechny vozy byly hodnoceny nejen separátně, ale i poměřovány navzájem. O to více zarážející je pád A8 prakticky až na dno, zvláště když jde o první produkční automobil na světě, který disponuje autonomním řízením na úrovni SAE 3.
Porota ovšem nebrala v potaz jen bezpečnost, ale i zmiňovaný design, stejně jako komfort, ovladatelnost, spotřebu, výkon, funkčnost, ohleduplnost vůči životnímu prostředí, řidičské uspokojení, cenu, technické inovace i hodnotu. Kromě toho byla kritériem ta fakta, že vůz musí být v Evropě k mání a jeho roční prodeje přesáhnout 5 tisíc kusů.
Můžeme pak jen dodat, že loňským vítězem se stal Peugeot 3008, což se též nečekalo a pro francouzskou automobilku tak získal již páté vítězství. Stejného počtu pak dosáhl i Opel, který pro změnu s modelem Astra kraloval roku 2016. Pětkrát byl oceněn i Ford, zatímco na konto Renaultu připadá šest zlatých vavřínů. Absolutním lídrem je ovšem Fiat s devíti tituly - ten letos mezi finalisty chyběl zcela.
Letošním Evropským autem roku je Volvo XC40. Pro značku jde přitom o první takový úspěch v historii
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 6 minutami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 6 minutami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před hodinou - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 2 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 4 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch