Tohle udělá s pneumatikami současná ruská zima, lámou se jak čajové sušenky

Jednou z typických vlastností pneumatik je jejich pružnost, která jim dovoluje kopírovat povrch silnice. Ale co když je venku až 70 stupňů pod nulou?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Tohle udělá s pneumatikami současná ruská zima, lámou se jak čajové sušenky

28.1.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Tohle udělá s pneumatikami současná ruská zima, lámou se jak čajové sušenky

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jednou z typických vlastností pneumatik je jejich pružnost, která jim dovoluje kopírovat povrch silnice. Ale co když je venku až 70 stupňů pod nulou?

Když se podívám z okna, mám pocit, že letošní zima by si u nás snadno mohla říkat jaro a nikdo by si ničeho zvláštního nevšiml. Ne všude ovsem mají to štěstí. A nebo smůlu, záleží na úhlu pohledu. Ve východních částech Ruska je letos naopak extrémní zima a teploty v posledních dnech klesají až mezi -50 a -70°C. To je hodně i na sibiřské poměry a v Ojmjakonu, nejchladnějším obydleném místě světa, se dostaly i pod sedmdesátku.

Pro tamní obyvatele to není nic až tak překvapivého, přespolní jsou ale takovou zimu neznají a jejími následky jsou šokováni. Níže přiložené obrázky pochází od Anastasie Pirogove, která v ruském Vankoru spolu s kolegy pracuje na stavbě nových ropných a plynových polí. Ti takové zimy nikdy nepoznali a ani nevěřili, jak jsou schopny změnit obvyklé vlastnosti některých věcí. Na videu tak můžeme vidět, co současná zima dokáže udělat s pneumatikou a její duší. Je doslova roztříštěná a když na ni kdosi šlápne, dál se láme jako čajové sušenky.

Zjevně nejde o poslední model pneumatiky od renomovaného výrobce, a tak někteří na tuto situaci reagují s tím, že jde možná tak o pneumatiky z Číny a lepším by se to nestalo. Jenže nemají tak úplně pravdu. Sám jsem trochu nevěřil, že se tohle může stát se zimními pneu, které všichni máme na autech, faktem ale je, že může.

Zeptal jsem se známého, který je v tomto oboru kovaný, a vysvětlil mi, že polymerní materiály, které se používají i pro výrobu pneumatik, mají určitou teplotu tzv. skelného přechodu. To je teplota, kdy i tyto materiály zkrystalizují a stanou se tříštivými jako sklo za u nás běžných teplot. Například u přírodního kaučuku je to už okolo -25°C a dalšími úpravami se rozšiřuje jejich použitelnost až do -50°C. U kvalitních pneumatik se tato teplota dostává nejníže a běžně činí okolo -70°C. Pak se i ty promění... v sušenky. Nakonec dodává, že tato mez není hnána níže kvůli tomu, že v tak nízkých teplotách se pneumatiky běžně nepoužívají a rozumně musí být nastavena kvůli únosným nákladům na pozdější recyklaci. Při ní jsou totiž pneumatiky nejprve zmrazeny na asi -80°C a rozlámány na kousky.

Na snímcích vidíme méně kvalitní materiál s teplotou skelného přechodu kolem -50°C, neboť ve Vankoru teploty neklesají zase tak nízko. I tak je to pozoruhodný pohled, co se může s pneumatikami stát. Kdybyste tedy měli namířeno autem do Ojmjakonu, pozor na to, abyste nevyrazili při tamních sedmdesátkách. Mohlo by se stát, že odjedete jen s ráfky a je otázkou, co by na to říkaly další plasty na autě. Dobře, to je žert, ale přiznejte, kdo z vás tušil, že se pneumatiky i za pozemských zimních teplot mohou změnit v jakési gumové střepy?


Tohle udělá s pneumatikami současná ruská zima, lámou se jak čajové sušenky - 1 - Co udelaji s pneumatikami obri mrazy 70 C 01Tohle udělá s pneumatikami současná ruská zima, lámou se jak čajové sušenky - 2 - Co udelaji s pneumatikami obri mrazy 70 C 02Tohle udělá s pneumatikami současná ruská zima, lámou se jak čajové sušenky - 3 - Co udelaji s pneumatikami obri mrazy 70 C 03Tohle udělá s pneumatikami současná ruská zima, lámou se jak čajové sušenky - 4 - Co udelaji s pneumatikami obri mrazy 70 C 04Tohle udělá s pneumatikami současná ruská zima, lámou se jak čajové sušenky - 5 - Co udelaji s pneumatikami obri mrazy 70 C 05Tohle udělá s pneumatikami současná ruská zima, lámou se jak čajové sušenky - 6 - Co udelaji s pneumatikami obri mrazy 70 C 06
Ruská zima je letos extrémní, tohle dokáže udělat s gumou

Zdroj: Anastasia Pirogova@Vkontakte

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.